Skyltdockor med könshår upprör

Av: Victor Stenquist

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 3 | Foto: STAN HONDA / AFP
Så här ser skyltdockorna i American Apparels butik på East Houston Street i New York ut.

Här är skyltdockorna som upprör – och hyllas.

Det ovanliga greppet med en dos könshår på dockan har skapat stora reaktioner både vid butiken och över sociala medier.

Modeföretaget American Apparel har flera gånger tidigare varit i blåsväder.

De har anklagats för sexistisk reklam, som fick ett svenskt gensvar som spreds över världen.

Deras sminkregler har upprört.

Och även tidigare har orakade kvinnor varit en ögonbrynshöjare.

”Perverterade”

Nu säger man sig slå ett slag för ”naturlig skönhet”, men blir ändå sågade.

När bloggen Ghotamist uppmärksammade skyltdockorna i American Apparels butik på East Houston Street i New York svarade nätet, inte helt oväntat, med blandade reaktioner.

”American Apparel har officiellt blivit helt perverterade”, twittrar modetidningen Elle.

Utanför butiken har många stannat och fotograferat de något ovanliga skyltdockorna, men stämningen på plats uppges ha varit uppsluppen och många har mest skrattat åt tilltaget, skriver Elle.

Svenskt stöd

Från svenskt håll får företaget lite stöd:

”American Apparel kör med skyltdockor som har både bröstvårtor och könshår. Bra! De är fortfarande väldigt smala men det är ett steg framåt”, twittrar Veronica.

I vilket fall har tilltaget visat sig vara en pr-succé om omskrivits av bland andra Huffington Post, Time, Daily Mail, DN och nu Nordens största nyhetssajt Aftonbladet.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN