Uppåt för svensk musikbransch efter pandemin
Publicerad 2024-10-10
Musikbranschen har på ”en övergripande nivå” återhämtat sig efter pandemin – men framtiden är osäker. Det uppger branschorganisationen Musiksverige som i dag presenterar sin årliga statistik över branschens intäkter.
År 2023 var ett särskilt starkt år för arenakonserter i Sverige, med framträdanden av superstjärnor som Coldplay, Beyoncé, Metallica och Bruce Springsteen. Den inhemska biljettförsäljningen till konserter och festivaler ökade också 2023 jämfört med 2022. Det framgår i rapporten ”Musikbranschen i siffror” som ges ut årligen sedan 2009.
Ökade gjorde även det samlade ekonomiska värdet av strömmad musik, vilket bland annat beror ett större antal prenumeranter och dyrare tjänster. Även de upphovsrättsliga intäkterna i branschen ökade.
Samtidigt siar Musiksverige om osäkerhet inför framtiden. Ett av frågetecknen gäller utvecklingen för strömmad musik, där det finns tendenser till avmattning på de större marknaderna internationellt. En annan osäkerhet handlar om utvecklingen de kommande åren till följd av konkurrens med AI-genererad musik.
”Vi går in i lite mer osäker framtid med flera frågeställningar som vi i dag inte vet svaret på”, säger Ludvig Werner, styrelseordförande för Musiksverige och vd för musikbolagens branschorganisation Ifpi Sverige.