PRESENTERAS AV

Så många såg Melodifestivalen i Göteborg

Något färre följde delfinalen i linjär-tv

NÖJE

Något färre än förra året.

3 244 000 zappade in Melodifestivalen i linjärtv i lördags.

– Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen.

Den bespottas ibland.

Men Melodifestivalen fortsätter att hålla järngreppet om svenska folket. Lördagens första delfinal, från Scandinavium i Göteborg, sågs av 3 244 000 personer enligt linjärtv-siffror från MMS.

Det är en minskning från förra årets 3 279 000 och 3 383 000 året dessförinnan. Hur många som sett sändningen via SVT Play i en tid när en stor del av tittingen flyttat dit är ännu inte utrett.

”En liten minskning”

Drygt 70 procent av samtliga tv-tittare valde Melodifestivalen under kvällen, skriver SVT i ett uttalande.

– Melodifestivalen och dess låtar och artister engagerar fler än nånsin. Över tre miljoner har sett premiären vilket visar på att intresset håller i sig, även om det innebär en liten minskning på broadcast-tittandet sen förra årets premiär, säger Anette Helenius, SVT:s projektledare för Melodifestivalen.

”Viktigare och viktigare”

Hon pekar också på helgens röstningsrekord.

– Det intressanta är att vi nådde ett röstningsrekord på 5,7 miljoner röster för en deltävling. Över en miljon fler än i någon deltävling. Det tyder på ett enormt starkt startfält och att den här typen av lägerelds-tv blir viktigare och viktigare i ett samhälle som tenderar att bli polariserat.

På lördag sänds den andra deltävlingen, då från Malmö.