Den tyska charmbollen hade den bästa låten

NÖJE

OSLO. Rätt låt vann.

Och Sverige missade finalen med fem poäng.

Och ratade ett bidrag som gjorde att Danmark kom på fjärde plats.

Foto: Nöjesbladets Markus Larsson.

Surt, kan tyckas.

Danmarks fina placering höjer naturligtvis volymen på debatten om kompetensen hos dem som valde ut låtarna till årets upplaga av Melodifestivalen.

Ja, ”In a moment like this” hade gott kunnat ingå i den årliga kvoten av traditionell gammelschlager.

I stället för, exempelvis, Pernilla Wahlgrens buggtjoho ”Jag vill om du vågar”. För att inte tala om, brrrr, Py Bäckman.

Men jag upprepar:

Det är inte alls säkert att bidraget hade vunnit den svenska uttagningen.

Eurovision song contest styrs av tillfälligheter. Och i år hade Danmarks ABBA-refräng tur.

”In a moment like this”, som bland andra skrivits av Thomas G:son, var ensam i sitt slag. Det var en upptempolåt i ett hav av ballader. Och den fick finalens absolut bästa startnummer – 25.

Men det handlar i slutändan om att vinna. Och den danska duon Chanée & n’evergreen var, visade det sig, en halv kontinent och två långa bussresor från att ta guld. Eller rättare sagt nästan 100 poäng.

Förhandsfavoriten Safura från Azerbajdzjan föll och slutade femma. Och tyska charmbollen Lena tog hem segern med bred marginal. Ett utmärkt val.

Det är på tiden att en anständig och enkel och modern poplåt

straffar ut pretentiösa spektakel och taffliga bagateller.

Det väcker genast förhoppningar om att fler länder satsar på mer personlig, avig och originell pop i framtiden. Lena Meyer-Landruts ”Satellites” kanske till och med kan inspirera innehållet och tv-tittarnas smak nästa år i Melodifestivalen.

Om Danmarks ”In a moment like this” hade vunnit, däremot. Bidraget är ett bra men skamlöst nostalgimonster. Odjuret skulle ha fått tävlingens utveckling att backa minst 25 år.

Och hur i helvete kunde den professionella sabotören Jimmy Jump hoppa in i Spaniens nummer? Det är finalens största skandal.

Och samtidigt ett mått på den undermåliga säkerheten runt Europas största tv-evenemang.

Därför vidhåller jag att Hollands refräng sammanfattar tävlingen bäst.

Årets slogan var ”Share the moment”. Men det borde ha varit... just det. Alla på en gång nu. Ta i från tårna. På tre.

En, två, tre:

Sha-la-lie, sha-la-la.

ARTIKELN HANDLAR OM