Tommy Körberg sparar inte på de stora känslorna

Foto: PETER WIXTRÖM
Tommy Körberg på Göta Lejon.
NÖJE

Tommy Körbergs adventskonsert ”Stad i juleljus” är som en riktigt
snorkig julmust lagrad på Bourbon-fat.
Eventuellt med en extra skvätt brunt i.

Tommy Körberg har hunnit med mycket sedan solodebuten som Scott
Walker-lik popcrooner 1968. Melodifestival-vinster, 70-talets utflykter i jazzrock, skådespelande, ”Chess”-huvudroll i London, Benny Anderssons Orkester och sångcoach i tv-programmet ”True talent” tecknar bilden av en mångfacetterad karriär.

För en 80-talist är han kanske allra mest förknippad med schlagerballaden ”Stad i ljus”, som med en parafras får namnge årets adventskonserter. Göta Lejon på Södermalm är hemmaplan för 69-åringen; här medverkade han redan 1976 i Hasse och Tages ”Svea hund”. Under en himmel av scenljus och backad av en lyxig orkester som inte missar så mycket som en ukulelesträng spatserar han in i nyborstade skor.

I smoking, guldväst och röda glasögonbågar har Tommy Körberg den typen
av pondus som blott sex decennier i showbiz kan ge. Från första stund har han publiken i sin fast knutna hand. Närvaron är total och han kräver detsamma av sin publik. Välriktade kängor delas ut till dem med mobiltelefon: ”Det där blå ljuset i ansiktet får dig att se anemisk ut.” Monologerna mellan sångerna präglas av en humor lika snustorr som hans perfekt grå hårsvall.

Men konserten är inte bara skoj featuring tomten som kommer in på scenen i uggs och tar sångaren i örat. Körberg sjunger även om julens ensamhet som den kan se ut efter en skilsmässa i Sting-tolkningen ”En praktisk syn på saken”. Han har även politisk edge: ”Om man tar bort araber, judar och invandrare från julkrubban blir det bara en åsna kvar.”

Den röda tråden genom Körbergs – för en 40-talist så typiskt spretiga karriär – är rösten. Han använder den strålande även i kväll. Håller tillbaka i Tomas Andersson Wijs ”Nu dör en sjöman” och ger den fritt spelrum i ”Stad i ljus”, pampig och nostalgisk som nyskurade golv och lyxig tonfisksallad inför Melodifestivalen 1988. Körberg spar inte på de stora känslorna. Vi får ”Låt julen förkunna” med extra bjällror och en The Real Group-inspirerad ”Halleluja” som är bättre än vad det låter (är det någon gång yster a capella sång inte är förbjuden är det ju kring jul). ”O helga natt” efter den blir nästan som den sista portionen Jansson man ångrar framför Kalle Anka. Men bara nästan.

”Stad i juleljus” med Tommy Körberg spelas på Göta Lejon i Stockholm 3, 10 och 17 december med två föreställningar varje dag, klockan 15 och 18.

ARTIKELN HANDLAR OM

Jul