Pojkdrömmen som blev ett älskat modeimperium

Från en dröm i ett pojkrum i 1930-talets Västerås till en ständigt tickande vinstmaskin med osviklig förmåga att pricka rätt bland trender och designsamarbeten. Hur blev drömmen i ett pojkrum dagens modeimperium? Anna Flytström och Johanna Carlson berättar den fascinerande historien om en av Sveriges största vinstmaskiner - budgetkedjan H&M.

Bakgrunden Skandalerna Ekonomin Framtiden

■ ■ ■…Tillsammans startade de firman Carl Persson & CO (Carl med C såg coolare ut än Karl med K) och genom att sälja moderniteter som kaffekokare fick de snurr på affärerna. De skaffade sig ett högkvarter i City och utökade verksamheten med bland annat en kollektion pappfodral till 1940-talets ransoneringskort och en gnistrande adventsstjärna, Tindra Kristall, som tack vare masstillverkning kunde säljas till en bråkdel av konkurrenternas pris…"

■ ■ ■…1943 grundade Erling Persson Penn-Specialisten (i dag Ur & Penn), en butikskedja som snabbt gjorde sig känd för sin fräcka reklam och sin moderna personalpolitik. ”Alla kunder måste bemötas artigt – utan klasskillnad”, uppmanades de anställda i personaltidningen, som även bjöd på elaka skämt om de snorkiga expediterna på NK. Expediterna hittade Erling Persson själv genom att gå in i butiker och spela jobbig kund. De som bemötte honom vänligt erbjöds jobb…"

■ ■ ■Läs hela historien - gå med i Plus!

För endast 1 krona om dagen (29 kronor i månaden) får du tillgång till allt Plus-material, från resor och sport till mode, skönhet och träning.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode