Gessle - en riktig vinstmaskin

NÖJE

Per Gessle är inte bara kung av pop.

Nu kan ha även titulera sig kung av lönsamhet.

Hans företag tillhör Sveriges mest vinstgivande, visar en färsk undersökning.

Foto: Per Gessle.

Vinstmarginalen för Per Gessles egna bolag Elevator Entertainment är imponerande 61 procent.

Därmed kvalar företaget in på tredje plats över Sveriges mest lönsamma.

2000-talet har tillhört popkungen. Solosuccén med "Mazarin" 2003 och förra årets enorma Gyllene Tider-hysteri med albumsläpp och jätteturné har gett Per Gessle rejält klirr i kassan.

Vinsten för Elevator Entertainment var i fjol 38 miljoner kronor och i bolagets kassa finns nu 109 miljoner kronor, skriver Dagens Industri som genomfört kartläggningen.

Omsättningen för 2004 var 55 miljoner kronor.

Den enorma vinstmarginalen kan delvis förklaras av att avkastningen från två delägda bolag, Tylösands Havsbad och ett konsultbolag inom musikindustrin, går rakt in i företagets bankbok.

Pontus Hammarlund