Mathem lägger stora summor på kändissamarbeten

TV4-profilen om samarbetet: Måste dra en gräns

NÖJE

Mathems anställda vittnar om hög personalomsättning, stress och vakter som bankar på dörren vid toalettbesök.

Samtidigt lägger företaget stora summor på kändissamarbeten.

– Generellt så ligger arvodet mellan 25 000 upp till 50 000 kronor för ett företagssamarbete, säger influencern Anitha Clemence.

I Aftonbladet och Viafrees granskande program ”200 sekunder” har det framkommit uppgifter om matsnusk och dåliga arbetsförhållanden hos matjätten Mathem. Företagets anställda har berättat för Aftonbladet att de är så stressade att de knappt hinner gå på toaletten.

1 av 3 | Foto: Karin Törnblom / IBL Bildbyrå
Daniel Paris.

Samtidigt lägger Mathem stora summor på välkända ansikten och influencers i sin marknadsföring.

Artisten Pernilla Wahlgren är en av alla kändisar som företaget använder sig av.

– Det är ingen hemlighet att vår podcast är sponsrad av Mathem. Men jag är inte tillräckligt insatt i det här och det blir så konstigt om jag ska lägga mig i den här debatten, säger hon.

Anitha Clemence är en flitigt anlitad influencer som har stor erfarenhet av företagssamarbeten.

– Generellt så ligger arvodet mellan 25 000 upp till 50 000 kronor för ett företagssamarbete. Så det handlar om mycket pengar. Och många skiter i att kolla upp företagen de jobbar med för att pengarna snackar, säger hon.

Enligt uppgift till Nöjesbladet har flera av profilerna avtal i den prisklassen.

Daniel Paris har samarbetat med Mathem under lång tid och är nöjd.

– Jag har använt Mathem i massa, massa år. Jag har till och med varit på deras lager och åkt runt med deras bilar och levererat varor. Och jag har aldrig sett något konstigt. Jag är faktiskt förvånad över det här som jag nu läser om, säger han.

Anitha Clemence har en teori om varför.

– Jag är övertygad om att Mathem sköter sina leveranser mot influencers exceptionellt bra för att de vet att de är ambassadörer för varumärket, men så kanske de brister i andra led.

Sanna Lundell har också haft samarbeten med Mathem, men vill inte kommentera det närmare.

– Att det nu görs en granskning av en ny bransch ser jag bara som något positivt. Det leder alltid till något bra, säger hon.

Tv-profilen och 13-barnsmamman Mirka Norrström, känd från ”Familjen annorlunda” i TV4 har samarbetat med Mathem vid ett flertal tillfällen. Men nu är det stopp.

– För mig räckte rubrikerna för att jag ska känna att jag aldrig mer kommer jobba och marknadsföra Mathem i mina sociala medier. Någonstans måste man dra en gräns, säger hon.

Branschen är en djungel av lagar och regler, och det kan vara svårt för en influencer att navigera rätt.

– Tidigare gick det till så att näringslivet ringde en reklambyrå, och så gjorde reklambyrån en säkerhetsgranskning, sen anlitade man en pr-byrå, en profil och skickade ut en kampanj. Det som har skett nu är att hela det ledet är bortplockat, säger Anitha Clemence och fortsätter:

– I dag finns det säljorganisationer och så finns det influencers. Så influencern gör per definition det reklambyrån gjorde men ska också vara ansiktet utåt för kampanjen. Och det är ett väldigt stort ansvar för en enskild individ.

Anitha Clemence har själv inte samarbetat med Mathem.

– Innan granskningen så hade jag troligen tackat ja om jag hade fått en förfrågan. Det har aldrig varit något kring dem tidigare så det hade jag nog gjort utan att granska dem närmare, säger hon.

5 tips: Så minskar du matsvinnet 00:35
ARTIKELN HANDLAR OM