”Det finns saker ni inte bör veta”

NÖJE

Tre teorier: Därför hoppade han av

Foto: TILL STADSTEATERN Med ett leende poserar Mikael Persbrandt med sina nya arbetskamrater på Stadsteatern. Regissören Thommy Berggren har kallat till presskonferens och presenterar stolt sin nya rekryt och planerna på en uppsättning av pjäsen ”I väntan på Godot”. Mikael Persbrandt berättar för pressen om hur han och Thommy Berggren i flera år planerat att göra något tillsammans. Han poserar med armen runt skådespelaren Johan Rabaeus. Det blir en fin bild men samtidigt attackeras han allt hårdare av sina forna kollegor från Dramaten.

Han lämnade sina skådespelarkollegor i sticket och blev kallad svikare av en hel bransch.

Trots det vägrar Mikael Persbrandt att avslöja hemligheten bakom avhoppet från Dramaten. – Naturligtvis finns det saker i det här som ni journalister inte känner till och som ni inte bör känna till heller, säger han.

Aftonbladet har kartlagt de tre teorierna – om varför han egentligen hoppade av.

1. En skandal för mycket

Persbrandt polisanmäls efter en skandalkväll på krogen – och klarar inte att fullfölja jobbet på Dramaten.

Foto: SKANDAL Robin Gustafsson, 21, hamnade i bråk med Persbrandt på restaurang East på Stureplan i Stockholm. Anledningen: han är homosexuell och det föll inte i god jord hos Persbrandt.

Kvällen, onsdagen den 3 oktober.

Mikael befinner sig på restaurang East på Stureplan i Stockholm. Han verkar deppig och hänger med huvudet. Robin Gustafsson, 21, som är öppet homosexuell är också på krogen.

– Jag gick fram till honom och sa: Det finns något som jag bara måste få säga: Jag tycker du är väldigt söt.

No fucking gays

Robin gick sedan sin väg. En halvtimme senare möter han Persbrandt på toaletten, där han står och pratar med fyra vänner. Då skriker Persbrandt till Robin:

– No fucking gays in here, säger Robin.

Sedan ska Persbrandt ha tagit tag i Robin och knuffat honom ut genom toalettens svängdörrar. Där pekade han enligt Robin på damtoaletten.

Sjukskrev sig

Robin orkade inte säga emot och tvingades in på damernas. Dagen efter polisanmälde Robin händelsen och samtidigt sjukskrev sig Mikael Persbrandt från Dramaten.

Han hann bara spela sin roll i ”Måsen” fyra gånger. Trots slutsålda föreställningar kommer han aldrig mer tillbaka efter skandalkvällen på East.

– Jag tror han tvingades sluta, han kajkade ur helt enkelt, säger en källa med insyn på Dramaten.

2. Internationell karriär

Persbrandt slutar på Dramaten för att spela in tv-film i Tyskland. Hans egen officiella förklaring.

Foto: KRASCHEN Här kraschar Mikael Persbrandt med sin Porsche dagarna efter att han hoppat av Dramaten och åkt till Tyskland för att spela in en tv-film. Under en paus i inspelningen kör han med sin miljionbil på racerbanan Nürburgring – och förstör bilen.

Advokaten Sargon de Basso meddelar på morgonen den 13 oktober att hans klient Mikael Persbrandt omedelbart lämnar sin tjänst som skådespelare på Dramaten.

Filmar i Tyskland

I ett pressmedelande berättar han att Mikael samma morgon åkt till Tyskland för fortsatta inspelningarna av tv-serien ”Die Patin/The godmother”.

– Inspelningarna har börjat och fortsätter hela året. det tar väldigt mycket tid och han känner inte att det går att kombinera mer, sa Sargon de Basso.

Mikael Persbrandt, som är känd i Tyskland från Beckfilmerna, spelar den ryske maffialedaren Assinowitsch. Tv-serien spelas in i tre avsnitt av tyska kanalen RTL.

Filmandet kommer att pågå hela året, meddelade advokaten, och eftersom Mikael inte vill vara tjänstledig slutar han därför sin tjänst påDramaten.

Flera projekt

Han har en tysk agent och en tysk fansida på nätet.

– Nästa år har han flera filmprojekt. Det innebär att han jobbar mellan 100 och 200 filmdagar, sa Sargon de Basso.

3. Bråk på Dramaten

Persbrandt blir osams med regissören om bloggar och öppna repetitioner för allmänheten.

Foto: STORA PROBLEM Jan Malmsjö och Mikael Persbrandt under de öppna repetitionerna av Tjechovs ”Måsen” på Dramaten. Persbrandt var emot öppna repetitioner och bloggande om arbetet.

På morgonen efter premiären på ”Måsen” pustar regissör Stefan Larsson ut. Tillsammans med sin familj tar han flyget ner till Nice på franska Rivieran. Via sms och per telefon följer han sedan rapporterna om hur uppsättningen tas emot av kritiker och publik. På sin blogg skriver han öppenhjärtigt om sina känslor efter premiären. Han sitter på balkongen när han berömmer sina skådespelare och förbannar okunniga kritiker.

Allmän insyn

Men Stefan Larssons kärlek till öppenhjärtiga berättelser och allmän insyn var också ett av hans stora problem i relationen med Mikael Persbrandt.

Hans idé om att ha öppna repetitioner, inför publik, var djupt impopulär hos flera skådespelare. Och stoppades redan efter första försöket. Mikael Persbrandt sa vad han tänkte när Dagens Nyheters kulturreporter frågade vad han tyckte:

– Jag är i protest mot att vi ska ha publik när vi arbetar,

– För mig är det ingen repetition, för mig är det slöseri med tid. Waste of time. I dag gjorde JAG entré och inte Trigorin. Det går inte att undersöka det man ska undersöka. Man censurerar sig, sa han till DN.

”Inga bloggar”

Senare på presskonferensen hos nya arbetsgivaren Stadsteatern gjorde teaterchefen Benny Fredriksson en poäng av att påpeka att där skulle det inte bli tal om några bloggar.

– Vi har infört ett slags bloggförbud på det arbete vi har i våra slutna rum, vi måste kunna arbeta i lugn och ro, det vi håller på med här är något som är väldigt svårt, sa Fredriksson.

Persbrandt har via sin agent avböjt att kommentera.