Martin Timell

Martin Timells krav på TV4: 10 miljoner

Kräver tre årslöner av sin förra arbetsgivare

avTorbjörn Ek

Martin Timell kräver tre årslöner av TV4.

Totalt vill den förra programledaren ha fullt betalt för åren 2017 till 2020 som han hade kontrakt för – drygt 10 miljoner kronor, uppger Medievärlden.

Martin Timell kräver sin förra arbetsgivare på över 10 miljoner kronor, uppger Medievärlden. Men TV4 vägrar betala.

– Jag kan bekräfta att jag och en kollega företräder Martin Timells bolag Timelleri AB. TV4 har vägrat att göra upp och vi har därför beslutat att vidta rättsliga åtgärder. Eftersom det finns en skiljeklausul i kontraktet mellan parterna påkallar vi skiljeförfarande, säger Timells advokat Torgny Wetterberg på A1 advokater till Medievärlden.

Kräver fullt betalt

Martin Timell kräver att TV4 ska betala fullt programledararvode för åren 2017 till 2020, som han hade kontrakt med kanalen för. Totalt uppgår summan till åtta miljoner, men med moms och räntar landar det, enligt Medievärlden, på drygt 10 miljoner kronor.

– Kan TV4 göra så här mot mig kan de ju göra det mot andra också, säger Martin Timell till Medievärlden.

Ansökan om skiljedom kommer nu att lämnas till Stockholms Handelskammares skiljeinstitut.

Medievärldens källor hävdar att TV4 valt att dra tillbaka sina tidigare krav på Timells bolag. Enligt källorna krävde tv-kanalen 64 miljoner kronor av den förra tv-profilens bolag, den vinst TV4 räknat med att göra på hans program. Senare sänkte de kravet till 10,7 miljoner kronor, motsvarande Timells uteblivna lön. Sajten skriver vidare att kanalen nu helt strukit sina krav.

Efter att Nöjesbladet publicerat Medievärldens uppgifter hör TV4:s presschef Charlie Forsberg  av sig och dementerar att de ska ha krävt Timell på 64 miljoner kronor.

”Hej! Dementerar uppgiften att vi skulle ha krävt Timell på 64 miljoner”, skriver han i ett sms.

Vill stämma tidningar och tv-kanaler

Enligt Medievärlden har Martin Timell också tagit advokathjälp för att undersöka om han kan stämma de medieföretag som fällts i Pressens opinionsnämnd eller av Granskningsnämnden för publiceringar i samband med Metoo-hösten 2017 när programledaren anklagades för övergrepp på en arbetsrelaterad fest omkring tio år tidigare. Timell friades i både tingsrätten och hovrätten. Bland de medier som fällts finns bland annat Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, TV4 och SVT.

1 av 2 | Foto: PETER WIXTRÖM
Martin Timell.
ARTIKELN HANDLAR OM

TV4

AB Voice

Våldtäkt