Kritikerna delade om Coppolas "fiasko"-film
Publicerad 2024-05-17
Ett dundrande fiasko eller ett nyskapande mästerverk?
Meningarna går isär när det gäller Francis Ford Coppolas nya (och troligen sista) film, ”Megalopolis”.
Åsiktsskillnaderna till trots blir det häftiga applåder när den nu 85-årige regissören möter världspressen.
Med sig till presskonferensen har han en rad av sina skådespelare – förutom huvudrollsinnehavaren Adam Driver sitter bland andra Laurence Fishburne, Aubrey Plaza och Jon Voight bakom podiet. Däremot saknas Dustin Hoffman och Shia LeBeouf, som också har rest till Cannes tillsammans med sin regissör.
Coppola har planerat ”Megalopolis” sedan tidiga 1980-talet och bekostat större delen av produktionen med egna pengar. Filmen kan betraktas som ett science fiction-drama, som utspelas i en diffus framtid, där Adam Drivers arkitekt vill bygga om New York.
Inspirerat av romarriket
Manuset är inspirerat av händelser i det gamla Rom och det vimlar av rollnamn som Titus, Crassus och Caesar.
– Att äntligen få kunna vissa upp filmen, det är med en blandning av lättnad och glädje. Detta efter att ha haft en idé, en idé som jag gav upp och sedan återkom till. Det känns underbart, säger Coppola.
Han talar om de uppenbara likheterna med dagens samhälle och inte minst dagens USA.
– Det som händer i USA i dag påminner om hur romarriket gick förlorat. Det finns en trend i världen som går alltmer mot extrem höger och fascism. Och det är skrämmande, vi minns fasorna från andra världskriget. Det får inte upprepas. Mitt hopp är att konstnärerna ska kunna hjälpa till med att stoppa det.
Hårdför Trumpsympatisör
Jon Voight är känd som hårdför Trumpsympatisör och Coppola framkallar höga skratt från pressen när han vänder sig mot Voight och säger ”Jon, du har lite annorlunda syn på det”. Voight hickar till, vill vara artig och inte börja tala Trump.
– Liksom alla andra funderar jag över vart världen är på väg. Och vad kan jag göra?
Coppola tittar sig omkring och säger:
– Här sitter jag i mitten som om jag vore den viktiga. Det är jag inte. Det finns bara en sak som är viktigast när man gör en film – och det är skådespelarna. Så har det varit sedan stumfilmstiden.
Någon frågar om han kan tänka sig att om några år återvända till ”Megalopolis” och klippa om den.
– Vem vet. Om jag känner att jag kan göra den bättre, så varför inte? Anledningen till att jag ibland klipper om mina filmer är att jag äger dem, svara Coppola.
”Megalopolis” har i skrivande stund ingen svensk distributör, så det är osäkert när den får svensk premiär.