Succé för Fantomens regnbågesmocka

avJakob Meijer, Linn Elmervik

Det omtalade omslaget.

Omslaget där Fantomen knockar nationalister med en regnbågsflagga blev en stor snackis i sociala medier.

Nu syns det även i försäljningssiffrorna.

– Det var en rätt kraftig ökning, säger Mikael Sol, redaktör för Fantomen.

Fantomen är hård mot de hårda. Det märks inte minst i det senaste numret av tidningen. Där sätter den vandrande vålnaden stopp för polska nationalister som försöker ge sig på ett pridetåg i Warszawa.

Numrets omslag, där Fantomen syns smälla till en polsk nationalist med en prideflagga, gjorde succé i sociala medier. Och inte bara där.

Enligt serietidningens redaktör Mikael Sol ökade även försäljningen av lösnummer.

”Lösnummerförsäljningen för just det numret ökade med ungefär trettio procent jämfört med tidigare nummer, så det var en rätt kraftig ökning”, skriver Mikael Sol i ett mejl till Nöjesbladet.

”Klassiskt tema”

Prenumerationssiffrorna är inte lika tydliga, enligt Sol, men även där har det rört sig åt positivt håll.

Mikael Sol har tidigare sagt till Aftonbladet att man ville göra ett ”kraftfullt omslag”:

”Fantomen brukar slåss mot nazister och liknande. När det gäller själva omslaget ville vi ha ett kraftfullt omslag som fångade kärnan i storyn. Gott mot ont. Rättvisa mot orättvisa. Klassiskt tema i Fantomen, men kanske ett mer samtida scenario”, kommenterade han numret i ett mejl.

ARTIKELN HANDLAR OM

Fantomen