Pulssänkande survival horror

NÖJE

Helgarderingen How to survive är inte mycket till överlevnadssimulator

1 av 3

ACTION För att förstå ”How to survive” måste du först och främst förstå att titeln inte är riktad till dig.

Den är riktad till andra spelutvecklare.

Som överlevnadssimulator betraktad är ”How to survive” nämligen inte mycket att ha. Man kan knappt ta ett steg på någon av öarna där det utspelar sig utan att snubbla över en machete, eller ett knippe helande örter, eller en låda ammuniation, eller ett halvfärdigt hemmagjort gevär. Det lilla öriket är så rikt på resurser att man snabbt promenerar runt med ett helt apotek på ryggen, och mer eldkraft än Sveriges samlade försvarsmakt i famnen. ”Gears of war” är en mer trovärdig simulering av hur en vanlig kille tvingas överleva en jobbig situation med de hjälpmedel han kan hitta längs vägen.

Håll koll på hungern

Som affärsplan betraktad är det dock fullkomligt vattentätt. ”How to survive” kombinerar ”Diablo”-lootande med twinstick-kontroll (Xbox Live Arcades livselixir) samt de senaste årens tryggaste – och tråkigaste – popkulturella trend: zombier.

På pappret låter det som ”Silent Hill” möter ”The Sims” – ett survival horror-spel där man ständigt måste hålla sina mätare för hunger, törst, hälsa och utmattning under uppsikt. I praktiken urartar det dock snabbt i att man utan eftertanke köttar sig igenom den gamla vanliga förruttnade faunan: zombier som springer, zombier som är rädda för ljus, tjocka zombier som exploderar.

Till och med när det gör sitt bästa för att dränka en i rusande, jäsande vävnad är ”How to survive” alldeles för lätt för att man ska frukta för sitt liv – eller sitta och obsessa över de långsamt krympande staplarna som i teorin skulle kunna hota det.

Sällsynt kraftfull atmosfär

Man är inte ens för stressad av apokalypsen för att stanna upp och njuta av naturen då och då. Soundtracket av prasslande buskar och fågelkvitter gör det här till det första survival horror-spel som sänker min puls.

I sin miljödesign fångar ”How to survive” en sällsynt, men kraftfull, känsla: att man befinner sig i en riktig värld, att folk går och handlar mjölk och sitter och skriver spelrecensioner på andra platser medan jag promenerar omkring och prickskjuter zombies med en improviserad pilbåge.

Anklagas för stöld

”How to survive” spelar på strängar som är så basala för vårt välmående att det lika gärna hade kunnat heta ”Hur man har sex, äter choklad och tar varma bad”. Men den konceptuella helgarderingen leder istället till helt andra problem. Till exempel att spelet angränsar så tätt inpå – eller kanske snarare överlappar – andra titlars territorium att det redan anklagats för öppen stöld av åtminstone en konkurrent.

Jag kan ha förståelse för att utvecklarna Eko Software inte siktar på några goty-utmärkelser med ett billigt, hårt genremallat nedladdningsbart mischmasch av genrer och grepp.

I gengäld får de dock lära sig en läxa som kan komma att svida betydligt hårdare:

Det är trångt på botten.