Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gustav Adolf

Kändisarna om att köpa ”max fem plagg per år”: ”Självklart möjligt”

Efter Naturskyddsföreningens rekommendation: ”Det krävs mer än så”

Uppdaterad 2024-09-13 | Publicerad 2024-09-11

Svenskar bör inte köpa mer än fem nya klädesplagg per år – men köper ändå i genomsnitt 25 plagg.

Här ger Tiktok-profilen Frida Jernspets och tv-profilen Clara Henry sin syn på uppmaningen.

”Här går folk och dricker ur papperssugrör men köper nya kläder varje månad. Det är sinnessjukt”, säger Clara Henry.

Under rubriken ”Svenskar bör endast köpa fem nya plagg om året” skrev Naturskyddsföreningens ordförande i DN Debatt om att svenskar i genomsnitt köper 25 plagg per år, men att man bör begränsa det till fem, och att ”slit och släng-mode är ett monster i garderoben”.

Clara Henry

Clara Henry: ”Känn hur köpsuget minskar”

Tv-profilen, skådespelaren och influencern Clara Henry, 30, reagerar positivt på uttalandet och skriver i en kommentar till Aftonbladet att människor måste lära sig mer om vilken enorm miljöpåverkan klädindustrin har, hur mycket det påverkar både människor och natur och ”inte minst hur avfallshögarna som hamnar i utvecklingsländer skadar djur och omgivningen”.

”Här går folk och dricker ur papperssugrör men köper nya kläder varje månad. Det är sinnessjukt. Självklart är det möjligt att ’bara’ köpa fem plagg per år! Byt och låna av kompisar! Tradera! Eller i bästa fall, upplys dig själv och känn hur köpsuget minskar i takt med att insikten om ett sjätte massutdöende ökar”, skriver hon.

Frida Jernspets

Tiktok-profilen: ”Det krävs mer än så”

Tiktokaren och influencern Frida Jernspets, 23, säger att klädköpsfrågan är viktig för henne.

”Något jag som influencer behöver göra är att se över hur och vad jag rekommenderar mina följare att köpa och hur frekvent jag gör detta på min plattform. Om det var så enkelt som att bara minska sin shopping till fem plagg per år hade vi gjort det för länge sedan, det krävs mer än så”, skriver hon till Aftonbladet.

Hon menar att man behöver förändra synen på mode och konsumtion i grunden.

”Det räcker inte att några få slutar shoppa helt för att kompensera för de som hoppar på varje mikrotrend. Dessutom kan vi fokusera på att återanvända, byta kläder eller shoppa second hand för att minska vår påverkan på miljön. Som influencer ser jag också en möjlighet att inspirera mina följare att tänka mer kritiskt kring sina klädköp”.

Hon poängterar att hon själv gjorde fler samarbeten inom snabbmode förr men att hon nu fokuserar mer på att jobba med second hand-företag.

”Jag är definitivt inte perfekt, jag har själv gjort fast fashion-samarbeten, men sedan Therese Lindgrens statement kring fast fashion 2022 så har jag också ändrat min syn på den typen av reklam”.