Stjärnan i ’Hobbit’: Den rörliga kameran

1 av 3 | Foto: En publiksuccé.
NÖJE

Det finns många fascinerande varelser i Midgård och Peter Jacksons filmvärld.

En viktig medspelare får för lite uppmärksamhet: Kameran.

Den rör sig nästan oavbrutet och drar med oss som tittar in i sagans vrår.

Få regissörer låter kameran åka så flitigt som Peter Jackson.

Det är inte den där sortens skakig handkamera som till exempel Paul Greengrass använder för att skapa nerv i ”Green zone”.

Peter Jacksons kamera rör sig stadigt och tryggt, en utveckling av den teknik med Steadicam som fick sitt genombrott i ”Maratonmannen”, ”Rocky” och Stanley Kubricks ”The shining”. I Hobbit-filmerna följer kameran hela tiden med figurerna, glider genom rum där de sitter och äter, vandrar med in i farliga skogar och nedför forsande floder.

När jag var i Wellington frågade jag Peter Jackson om varför han gillar att ha så rastlös kamera. Han berättade att han hela tiden vill få kameran som en medspelare i historien. Han försöker tänka ut olika sätt att göra kameran till en egen rollfigur. För att den ska dra in åskådaren i scenen, helst undermedvetet.

Så även när skådespelarna står stilla och samtalar kan kameran röra sig runt dem för att ge liv och rörelse. Dessutom är det 3D, med två kameror som filmar parallellt.

Det krävs mycket teknik och planering för den sortens filmberättande. I synnerhet när de filmar i två rum samtidigt. Ett där skådespelare som ska se små ut rör sig och ett annat där de i större skala, en Gandalf eller Beorn, går. Kamerorna synkas digitalt så att den ena rör sig slaviskt exakt som den andra.

Alfred Hitchcock var också en regissör som gillade ovanliga kameraåkningar. Till ”Studie i brott” lät han bygga en särskild modell så kameran kunde åka samtidigt som den zoomade för att skapa en speciell känsla av svindel.

Hitchcock hade nog varit fascinerad av dagens tekniska möjligheter.

Lite Jackson-kuriosa: Det första ansikte bio­publiken ser i ”Smaugs ödemark” är Peter Jackson. Han stapplar fram ur mörkret i Bree och biter på en morot.

När kameran fortsätter in till puben Prancing Pony är det hans dotter Katie Jackson som spelar servitris, Betsy Butterbur.

En familjefilm. Mitt i allt det storskaliga.

ARTIKELN HANDLAR OM