Från hårdrock till popguld

Max Martin och Shellback skyr rampljuset

1 av 2 | Foto: Steve Granitz / WIREIMAGE
NÖJE

HOLLYWOOD

De började med hårdrock och death metal.

Men det är som hitmakare i popvärlden som Max Martin och Johan ”Shellback” Schuster skrivit historia.

Här är berättelsen om våra två just nu största profiler inom det svenska musikundret.

Hittills är Max Martins och Shellbacks facit 22 respektive 10 listettor i USA. Bara Beatlesmedlemmarna Paul McCartney och John Lennon är större med 32 respektive 26.

Det som skiljer de båda svenskarna från de brittiska legendarerna är att de skriver sina hits åt andra.

Rampljuset skyr de.

– Jag tror inte att de flesta som lyssnar på musik är så intresserade av arbetet bakom, har Max Martin sagt om den självvalda anonymiteten till Dagens Industri.

– Det är artisten man gillar.

De har sannerligen hjälpt artisterna att bli gillade. Max Martin, vars riktiga namn är Martin Sandberg, var 1999 med och producerade Britney Spears genombrottshit, ”...Baby, one more time”.

Hårdrock och talangtävling

Johan ”Shellback” Schuster tog klivet mot samma astronomiska höjder när han 2008 kom på grundriffet till Pinks megahit ”So what”.

Martin Sandberg är uppvuxen i Stockholm och Johan Schuster kommer från Karlshamn. Det skiljer 14 år mellan dem, men deras bakgrund påminner om varandras.

Martin Sandberg satsade tidigt på en karriär som sångare i hårdrocksbandet It’s Alive.

Martin Schuster vann en talangtävling i Blekinge med The Distorted Pilot Programme – en grupp inspirerad av ett hardcoreband från El Paso i Texas.

It’s alive fick 1993 ett kort skivkontrakt med Cheironstudion och Denniz Pop.

Trots att succén uteblev såg Pop något positivt i Martin Sandbergs låtskrivande och lät honom vara kvar som praktikant.

Krävde spårbyte

– Jag tillbringade två år, dagar och nätter, med att hänga i studion och försöka lära mig vad som pågick, Jag visste inte ens vad en producent gjorde, har han sagt till DI.

Många år senare, efter att Denniz Pop 1998 gått bort i cancer och Martin Sandberg drivit arvet vidare, rekryterade han Johan Schuster på liknande sätt.

Att duons vägar korsades var en slump.

Johan Schusters bästa kompis hade en tolv år äldre syster som i början av 2000-talet hade flyttat till Stockholm och blivit ihop med Martin Sandberg.

Hon blev bron till musiksamarbetet.

Med det krävde att Johan Schuster bytte spår.

– Min grundidé var att jag skulle visa Martin hur jävla lätt det är att göra popmusik. I stället blev det han som skolade mig ( ) Jag var kaxig, käftade emot, men varje gång jag testade hans förslag så blev det bättre. Han hade alltid rätt, har Johan Schuster sagt till Café.

Skalman i Bamse

När han var 21 fick han praktisera hos Martin Sandberg.

– Martin sa, ”Sitt där i stolen bara och håll tyst. Du kan koka kaffe, hämta mat, bara sitta och titta och lära dig”. Så jag satt där och tittade och försökte hålla tyst. Robyn kom dit, E-Type kom dit. Jag började känna, fan det här är ju roligt, jag ville inte åka hem”.

Det var i studion hans artistnamn spikades, efter hans vana att kunna somna nästan när som helst. Shellback är engelska för Skalman, i serien Bamse.

De båda svenskarna har visserligen valt anonymiteten. Men i branschen är de superstjärnor.

På ett industri-gig i Hollywood strax före jul 2015 var entusiasmen för The Weeknd och hans Golden Globenominerad hit ”Earned it” från ”50 shades of Grey” hygglig. Men när det utannonserades att Max Martin var på plats i salongen bröt jublet löst.

Fortsatt framgångssaga

Efteråt ringlade kön till svensken lång av personer som bara ville få skaka hand med den enastående hitmakaren.

Sedan dess har framgångssagan bara fortsatt.

Tillsammans med Shellback ligger Max Martin bland annat bakom Adeles megahit, ”Send my love (to your new lover)”, som nyligen var Grammynominerad.

Medan det priset gick duon förbi tog de hem en utmärkelse för ”Can’t stop the feeling”.

Förutom USA har spåret legat etta i bland annat Sverige, Tyskland, Ryssland, Sydafrika, Frankrike, Israel, Brasilien, Mexiko och Argentina.

Stort år

– Det ironiska är att Max och jag jobbade ihop innan jag riktigt var en låtskrivare, har Timberlake sagt till Deadline Hollywood.

– Jag jobbade med honom och Dennis Pop när jag var 16 (i ’NSync). Det var runt 2000 och vi hade inte jobbat ihop sedan dess.

– Framgången har gjort det här till ett stort år för mig, Max och Johan.

Går det som många tippar kan det natten till måndagen bli ännu större.

ARTIKELN HANDLAR OM