Skrämmande virusfilmen lockar ny publik

avTT

Publicerad:
Magsjukevirus i närbild. Genrebild.
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Magsjukevirus i närbild. Genrebild.

Virus och pandemier har länge både fascinerat och skrämt upp i tv, böcker, filmer och tv-spel.

Efter coronavirusets utbrott i Kina har några verk åter hamnat på agendan.

De senaste veckorna har en nio år gammal film plötsligt åter ökat i popularitet på diverse uthyrningstjänster. Och ett åtta år gammalt spel har lika plötsligt börjat laddas ned flitigt på mobila plattformar.

Filmen är Steven Soderberghs "Contagion", och spelet heter "Plague inc". Gemensamt för de två är att båda kretsar runt olika typer av pandemier orsakade av virus, och att deras popularitet har skjutit i höjden sedan nyheterna om coronaviruset började kablas ut över världen.

– Människan tenderar att söka sig till det som är på agendan även i fiktionen. Kanske är det ett sätt att bearbeta händelsen i kombination med en inneboende nyfikenhet, säger författaren och frilansjournalisten Daniel Åberg, som bland annat har skrivit ljudboksserierna "Virus" och "Smittad" för strömningstjänsten Storytel.

Inspirerades av svininfluensan

"Contagion" från 2011, inspirerad av den då högst aktuella svininfluensan, inleds med att en hostande kvinna, spelad av Gwyneth Paltrow, hastigt insjuknar. Hon ska snart visa sig vara den första människan som bär på ett tidigare okänt virus som är en sorts hybrid mellan Nipahviruset och influensa, och inom en månad har miljontals människor dött.

– Att just den filmen har fått nytt liv tror jag har att göra med att den ändå är en ganska realistisk skildring av hur det skulle kunna gå till. En bild målas upp över vad som skulle kunna hända vid en global pandemi, när forskarna inte hinner skapa ett vaccin i tid. Där skiljer den sig mot andra filmer på temat pandemier som ju ofta tar sig lite större friheter. Zombiefilmer börjar ju ofta med virusexperiment som går fel, till exempel, säger Daniel Åberg.

Spelaren sprider smitta

I spelet "Plague inc" ska spelare, i motsats till att försöka förhindra en pandemi, i stället skapa en organism i syfte att slå ut mänskligheten. Den nyfödda populariteten för spelet har fått företaget bakom, Bristolbaserade Ndemic Creations, att gå ut med en påminnelse om att spelet bara är ett spel.

"Vi skapade spelet så att det skulle vara realistiskt och informativt, utan att överdriva allvarliga och verkliga problem. Det till trots vill vi påminna om att Plague inc är ett spel, inte en vetenskaplig modell. Utbrottet av coronaviruset är en högst verklig situation som påverkar många människor", skriver de i ett uttalande.

Publicerad: