Man, grooma dig!

NÖJE

Allt fler män använder skönhetsprodukter

Manlig fåfänga: lika vanligt som det varit pinsamt att erkänna. Men inte nu längre.

– Det är en naturlig del för de flesta unga män numera, säger Daniel Lindström modechef på tidningen Café.

Tiden då manlig fåfänga helst skulle gömmas undan och då män tvättade ansiktet med vanlig tvål är numera förbi. I de flesta mäns badrum finns riktig ansiktsrengöring och ofta också en hudkräm.

– De flesta har förstått nu att vanlig tvål i ansiktet gör mer skada än nytta. Framför allt yngre män ser hudvård som mer naturligt, det är inget nytt för dem. Jag önskar att de produkter som finns nu fanns när jag var ung och finnig, säger Daniel Lindström.

20% ökning

Att män köper mer hudvårdsprodukter vittnar även försäljningssiffrorna om.

Foto: Cafés modechef Daniel Lindström kollar in Brothers nya produkter.

– Försäljningen på manliga produkter har ökat med 20 % det senaste året. Dessutom handlar väldigt många män på flygplatser, så kallad Travel Retail, och den statistiken kommer inte med alls, säger Christina Matsson på Kemisk-Tekniska Leverantörförbundet.

Allt fler butiker profilerar sig också på manlig så kallad grooming, senaste ut är butikskedjan Brothers som i dagarna lanserar en manlig Depå med dofter, krämer och rakattiraljer.

Trots att medventenheten är stor så är det fortfarande många män använder sig av sin flickväns produkter istället för att köpa egna.

– Man kan ju gärna testa med flickvännens, men de produkterna är ju anpassade efter kvinnlig hud och inte manlig. Tänk på att du bara har "en hud", det är skitviktigt att lära sig att ta hand om den, säger Daniel Lindström.

För er som ännu inte tagit steget och köpt den där första hudkrämen har Daniel råd.

– Köp inte det allra dyraste, då blir man lätt avskräckt direkt. LÓreal har en bra hudvårdserie till hyfsade priser, säger Daniel Lindström.

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode