Östersjöfestivalen firar 20 år – i dystert läge

Av:  TT

Östersjöfestivalen 20-årsjubilerar – med bland annat kör- och orkesterverket ”Silent earth”. Konsertmästare Malin Broman inleder med att uppmärksamma Östersjödagen via kompositörer från länderna runt havet.

– Jag är jätteglad över Östersjöfestivalen. När klimatkrisen blir mer och mer akut är det viktigt att vi som kulturarbetare bidrar och funderar på hur vi kan belysa det. Det ligger mig varmt om hjärtat, säger Malin Broman.

Hon inleder årets upplaga av Östersjöfestivalen med violinisten Pekka Kuusisto och musiker ur Radiosymfonikerna. Konserten föregås av panelsamtalet ”Östersjön – därför ska vi bry oss” och Malin Broman har valt kompositörer från länderna runt Östersjön, bland andra Bach, Sauli Zinovjev, Arvo Pärt och Andrea Tarrodi.

– Tarrodi är en spännande kompositör i min ålder. Hon har skrivit in en finsk folkmelodi och en svensk folkmelodi som hon bygger verket på, det är så fint för vi kan inte göra klimatarbetet själva, det måste vara i en gemenskap, säger hon.

Endast tio musiker ska fylla hela konsertsalen, vilket Malin Broman tror blir spännande.

– Det finns en spontanitet i musicerandet som man kan göra när man är så få.

Mahler jubileumskonsert

På festivalen framförs två av Malin Bromans stora musikupplevelser som violinist – en Beethovensymfoni och Mahlers andra symfoni, som hon dock inte ska delta i själv.

– Men jag ska göra Rachmaninovs andra symfoni som också är fantastisk. När man övar den och alla drar åt samma håll tänker man ”det här är anledningen till att man har en symfoniorkester”, för att få spela sådana här verk, säger Malin Broman.

Mahlers symfoni framförs under festivalens jubileumskonsert, med bland andra Nina Stemme och Miah Persson, i ledning av hedersdirigent Esa-Pekka Salonen – som också var med och grundade festivalen. Han tycker det är svårt att ta in hur mycket läget har förändrats sedan festivalen drog igång.

– Det var ett projekt som skulle innebära att länderna kring Östersjön skulle ingå i ett kulturellt samarbete. Då kändes det helt naturligt. Efter den långa frossan hade klimatet i Ryssland blivit öppnare, och de var entusiastiska över sådana här idéer. Det fanns mycket optimism i luften, och nu 20 år senare när man tittar på det politiska läget kring Östersjön har det inte varit sämre sedan andra världskriget.

Att valet av jubileumskonsert föll just på Mahlers andra symfoni beror delvis på att det är ”en av de allra starkaste kompositioner som någonsin har komponerats”, enligt Salonen. Men där finns också ett tema som handlar om återfödelse.

– Det är på många sätt och vis det vi behöver nu, när läget politiskt, globalt och miljömässigt ser så dystert ut. Om man då upplever ett musikstycke som bjuder på ett väldigt positivt och optimistiskt meddelande, som en signal till oss alla, då är det värt det.

Bildningens betydelse

I festivalens början, minns Salonen, var det allmänna medvetandet om det ekologiska läget ganska begränsad. Sedan blev det ett problem som ingen kunde undvika. Han tror visserligen inte att en kulturfestival kan lösa den stora krisen.

– Men det handlar om den allmänna medvetenheten och kunskapen. Det handlar om dialog och om att folk fattar vissa beslut i sitt vardagsliv och att man stödjer miljörörelsen och gör vad man kan individuellt. Då hjälper alla sådana här försök, säger han – vilket också Malin Broman är inne på:

– Ska man kunna konsumera mindre i framtiden är kultur, sport och natur så väldigt viktiga byggstenar för att känna att man har ett rikt liv.

Publisert: