En tuff uppgift för Guldbaggejuryn

NÖJE

”Vi är bäst!” och ”Bäst före”. Och ännu bättre.

När hade vi ett lika starkt svenskt filmår? ”Återträffen” och ”Känn ingen sorg”, ”Monica Z” och ”Mig äger ingen”.

Guldbaggejuryn får svårt att välja.

Foto: OBJUDEN GÄST I filmen ”Återträffen”, som fick fyra plus i Aftonbladet, återskapar Anna Odell den klassträff hon aldrig blev bjuden till.

Ibland är det svårt att lista svenska starka filmer. Men premiärerna 2013 har fängslat på många vis.

Vi har gripits både av djupt originella ”Återträffen” och den skickliga ”Snabba cash – Livet deluxe”.

”Monica Z” och ”Känn ingen sorg” är två olika sätt att fånga svensk musikhistoria, mycket sevärda filmer. ­Göteborgsromantiken möttes av stor kärlek av de som såg den, och jag tror att filmen som inspirerats av Håkan Hellströms musik får ett långt liv.

Julklappstips: Det finns en fullmatad dvd-version av ”Känn ingen sorg” med gott om extramaterial.

Lisa Langseth fortsätter att visa vilken intressant filmberättare hon är i ”Hotell”.

”Bäst före” skildrar en trio slokande 60-plussare, ”Vi är bäst!” följer en trio 13-åriga punkare i Stockholm för 30 år sedan. Sevärdheter som fångar sin generation.
 

”Små citroner gula” är en romantisk komedi, en svår genre, och de lyckas bra med sin kärleksintrig i krogvärldens Stockholm. Familjefilmen ”Eskil & Trinidad” var värd en större biopublik.

”IRL” är gjord med liten budget men stor begåvning, inte minst bland de unga skådespelarna. Den handlar om mobbning och grupptryck, precis som ”Återträffen”. Anna Odell har gjort årets bästa svenska film. En imponerande regidebut, och hon övertygar dessutom som skådespelare.

En annan debutant som slår knock är Edda Magnason som tolkar Monica Zetterlund.

Allt blev förstås inte bra. Två nya kriminalserier nådde biograferna, men deckarna efter Maria Lang och Camilla Läckberg imponerade inte. Serier mest tänkta för tv, och med problem i både spänning och trovärdighet.

Varken ”Tyskungen” eller ”Mördaren ljuger inte ­ensam” lockade någon större biopublik.
 

Året är inte slut. Än finns förhoppningsvis flera höjdare att se fram emot. ”Hundraåringen som klev ut ­genom fönstret och försvann” är vi många som är nyfikna på.

Svensk film håller biovintern het.

ARTIKELN HANDLAR OM