Kulturoasen: Abstrakta figurer på Körsbärsgården

Sally Henriksson/TT

Publicerad 2021-07-30

Ett värdshus där konstnärer förr betalade med sina verk är i dag en modern konsthall där konsten möter naturen och arkitekturen. Körsbärsgården på södra Gotland har det senaste decenniet genomgått en transformation.

Långt ned på södra Gotland, i Sundre, anlades på 1940-talet en visningsträdgård som skildras i, och delvis har inspirerat till, boken ”Annas örtagård” av Anna Bergenström.

Grundaren Signe Enström, som också drev ett vitkalkat värdshus där, började kalla gården för Körsbärsgården och namnet lever kvar än i dag.

Det gör också det konstnärliga arvet. Då kom konstnärer till värdshuset för att i perioder bo och skapa på platsen – inte sällan betalade de i form av konstverk. Nu är Körsbärsgården en konsthall där såväl svenska som internationella konstnärer ställs ut, och där konstnärer kan få residens under en period.

– Man träffar ofta på konstnärer här, på sommaren är det alltid någon här och skapar, säger Marita Jonsson som driver Körsbärsgården tillsammans med sin man Jon Jonsson, som i grunden är arkitekt.

Internationell konst

Paret tog över gården 2002 och visade då konst i liten skala i värdshuset. Konsthallen invigdes 2010 utan några större visioner – tanken var att Marita skulle skriva böcker och Jon ägna sig åt sina arkitekturprojekt, men sedan dess har gården och konstsamlingen vuxit betydligt.

Marita Jonsson var tidigare ordförande på Kungliga konsthögskolan (Mejan) i Stockholm och hade med sig ett stort kontaktnät därifrån. De började med att ställa ut konstnärer som Dan Wolgers, Karin Mamma Andersson och Jockum Nordström. Med åren har det breddats till internationell konst av bland annat den japanske konstnären Sadaharu Horio. Varje år ställer de också ut någon ung, lovande konstnär från Konstfack eller Mejan.

I början av sommaren invigdes den nya skulpturparken med stora, färgstarka figurer av Siri Carlén. Skulpturgruppen ”Gänget” finansierades via gräsrotsfinansiering och har delvis inspirerats av Niki de Saint Phalles figurer utanför Moderna Museet i Stockholm, som Siri Carlén ofta lekte vid som barn. Då fick man klättra på dem, i dag är de inhägnande. Men skulpturerna i ”Gänget” får besökarna komma nära.

– Det är tillgängligt och de här figurerna lockar fram något paradisiskt och lyckligt. De påminner om Saint Phalles men är mer abstrakta, Niki är en väldigt figurativ konstnär, säger Marita Jonsson.

Hav i tre riktningar

I sommar har konsthallen också en stor temautställning kring tecken och ord. I den permanenta samlingen finns verk av bland andra Klara Kristalova, Cajsa von Zeipel och Maria Miesenberger.

– Här får man en kombination av ett sanslöst vackert landskap, med havet i tre riktningar, ekologiska odlingar, arkitektur och konst av ypperlig kvalitet, svarar Marita Jonsson på frågan om varför man ska besöka dem i sommar, samtidigt som hon rycker upp ogräs ur visningsträdgården.

ANNONS