Tv-profilen rasar mot Åhléns: ”Under all kritik”

1 av 3
NÖJE

Ann Söderlund går hårt åt en reklambild på Åhléns sajt som hon menar skickar fel signaler till unga.

– På 90-talet visste vi inte bättre, men att 2017 kasta in ”heroin chic”-modellen igen, man gapar ju, säger Ann Söderlund.

På sin Instagram har Ann Söderlund kommenterat reklambilden föreställande en modell som hon för Nöjesbladet beskriver som ”aggressivt smal”.

– Hon ser aggressivt smal och olycklig ut, förklarar tv-profilen.

Ann Söderlund, som föreläser om psykisk ohälsa och jobbar med människor som kämpat mot ätstörningar, menar att bilder likt dessa påverkar unga människors skönhetsideal.

– Många unga tjejer tycker det där är snyggt för att Åhléns tycker det där är snyggt, säger Ann Söderlund, som anser att reklamen är ”under all kritik”

”Måste gå utanför bubblan”

Hon ifrågasätter varför ingen som ansvarat för bilden reagerat.

– Antingen har de bara ja-sägare runt omkring sig eller så har de folk som tycker det här är okej.

– Man kanske inte bara ska sitta ett gäng vars största intresse är mode. Det finns en verklighet där ute, och man måste kanske gå utanför den bubbla man sitter i. Det gäller alla branscher, och är en uppmaning även till mig själv.

Åhléns PR- och kommunikationschef Weronica Nilsson skriver i ett mejl att Åhléns alltid försöker välja bilder med modeller som representerar olika sorters utseenden.

– Det är inte på något sätt vår intention att sprida osunda ideal, och vi beklagar att bilden uppfattas på det sättet, skriver hon och fortsätter:

– Vi tycker att det är viktigt att stå upp för schyssta ideal, och vi försöker alltid att välja bilder med modeller som representerar olika åldrar, kön, storlekar och bakgrund, både från våra egenproducerade bilder som kan ses i våra kampanjer och från externa varumärken som i detta fall.

Åhléns uppmuntrar folk att höra av sig.

– Vi välkomnar och tycker att det är bra att folk hör av sig med synpunkter om det vi gör, det är det som gör oss bättre. 

ARTIKELN HANDLAR OM