Nu börjar kriget om superevenemanget

Av: Joni Nykänen, Martin Gustafsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Här är arenorna som slåss om Eurovision

1 av 5 | Foto: Loreen.

Städernas krig är i full gång.

Alla vill ha Eurovision – men endast en stad kan få superevenemanget.

– De ställer flera olika krav. Vi får se vem som vinner, säger Percy Nilsson, Malmö Arenas ägare.

Loreens seger i Eurovision song contest var startskottet för en dragkamp mellan svenska städer om var jätteevenemanget Eurovision ska arrangeras den 14–18 maj 2013.

På onsdag måste städerna lämna ett svar till Eurovision som ska fånga arrangörernas intresse.

En kravlista från Eurovision som handlar om kapacitet på hotell, arena och logistik har gått ut. Dessutom kan städerna formulera varför de är det bästa valet.

Men klockan tickar. Situationen har blivit besvärlig förklarar Percy Nilsson, ägare av Malmö arena.

Under väntetiden går det inte att boka andra arrangemang.

– Vi behöver ett snabbt svar. Eurovision vill ju ha bokat i tre veckor, så det är lång tid för en arena att hålla en lucka, säger Percy Nilsson.

Möte direkt efter segern

På Friends Arena är upplevelsen snarlik:

– Vi vill att det här ska gå fort. Varje vecka som går är en förlorad vecka i planeringen. Man vågar inte ta något annat arrangemang, säger Thomas Perslund, vd för Friends Arena.

I Malmö och Göteborg har specialgrupper bildats för att mobilisera städernas verksamheter i hopp om att kunna komma med det bästa alternativet.

– När Loreen vann samlade jag ihop alla intressenter redan på måndag morgon. Klart man vill vara med. Det gäller bara att ta reda på i fall det går med tanke på allt annat som pågår i staden just då, säger Camilla Nyman på Göteborg & company.

Krockar med hockey-VM

Ninna Engberg, vd på Stockholm Globe Arenas, skulle vilja se Eurovision i Globen.

I nuläget ser det mörkt ut eftersom hockey-VM bokat upp hallen.

– Jag tycker att man ska flytta Eurovision till ett annat datum. Hockey­förbundet tycker också att datumkrocken är olycklig. Det är inte bra för någon, säger hon.

Eurovisions exekutive producent Martin Österdahl förklarar att man kommunicerar med många angående var evenemanget ska äga rum.

– Vi går inte ut med krav, vi ställer frågor, säger han.

Det här vill SVT veta

Hotellkapacitet, kontorskapacitet, arena-egenskaper, logistiklösningar. Dessutom är det läge för städerna att tala om vilken som är dess starkaste konkurrensfördel.

Malmö Arena, Malmö. Publikkapacitet: 15 400.

Friends arena, Solna. Publikkapacitet: 67 500.

Scandinavium, Göteborg. Publikkapacitet: 12 000–14 000.

Globen, Stockholm. Publikkapacitet: 13 000–16 000.

Publicerad: