Burberry– från soldater till fashionistor

Av: Anna Flytström

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 6
Burberry, våren 2012.
Christopher Bailey.
Christopher Bailey.

Äventyrare och soldater. Audrey Hepburn i ”Breakfast at Tiffany’s”. Fotbollshuliganer och gatuligister. Och nu: fashionistor.

Burberry har haft en varierande kundkrets genom åren. Men så är märket också ett av världens äldsta.

Historien om det brittiska modemärket Burberry började redan 1856 då skräddarlärlingen Thomas Burberry öppnade sin egen herrekipering med inriktning på robusta ytterkläder. Han uppfann det slitstarka, vattentäta gabardin­tyget och gjorde sig ett namn genom att klä den tidens stora äventyrare. Bland andra Roald Amundsen – den första mannen som nådde Sydpolen.

När första världskriget bröt ut fick Burberry uppdraget att klä den brittiska armén inför tiden i skyttegravarna – trenches på engelska. Den klassiska trenchcoaten var född och några år senare skapades det klassiska rutmönstrade fodret.

I mitten av 20-talet dog Thomas Burberry. Men märket fortsatte att växa och gick från att klä skitiga soldater till att dressa filmstjärnor i Hollywood, så som Humphrey Bogart i ”Casablanca” (1942) och Audrey Hepburn i ”Breakfast at Tiffany’s” (1961).

Men på 70-talet fick den glamourösa inriktningen en kraftig smäll. Märket snappades upp av subkulturen casuals – brittiska fotbollshuliganer – och associationerna till läktarvåld tillsammans med ett överflöd av billiga kopior kom att skada det anrika mode-huset.

För att reparera sin nedsolkade image startade Burberry i slutet  av 90-talet en ready-to-wear-linje och 2002 anställde de den unge designern Christopher Bailey. Han hade tidigare jobbat med Tom Ford på Gucci och målet var att Burberry skulle bli ett lyxmärke i stil med Gucci eller Prada.

Han hade inte ett helt lätt jobb. På 00-talet blev den rutiga Burberry-kepsen ett signum för så kallade chavs – ett slanguttryck för stökiga förortsungdomar med bling-bling-smycken och märkeskläder.

Men Bailey gav inte upp. Han gav det klassiska modehuset sexighet och attityd och i dag är Burberry ett märke som de mest trendkänsliga stil­ikonerna gärna visar upp sig i.

Burberry har även satsat stort på marknadsföring och ny teknik. De har använt sig av storstjärnor som Kate Moss, Emma Watson och Rosie Huntington-Whiteley i sina annonser och legat i framkant vad gäller webbshopping, sociala medier och live-streamade visningar.

Årets vår/sommarkollektion handlade mycket om klassiskt hantverk som vävning, virkning, flätning och broderier men sättet den visades på var nytt. Burberry anordnade en så kallad ”Tweetwalk” och lade upp backstagebilder på modellerna på Twitter innan de gick upp på catwalken. På en halvtimme fick bilderna över 50 000 visningar.

”Burberry är numera lika mycket ett medieföretag som ett designföretag”, har Christopher Bailey tidigare sagt. Men det är en sanning med modifikation. Utan hans hyllade kollektioner hade Burberry kunnat skrika sig hesa

i cyberrymden – men ingen hade lyssnat.
 

FOTNOT: Den 31 januari hade Burberry lanseringsfest för sin första fristående flaggskeppsbutik i Sverige på Biblioteksgatan 6 i Stockholm.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN