Spotify en förlustaffär

avJohannes Selåker

Trots över 20 miljoner användare förlorar streamingtjänsten miljonbelopp

1 av 3

20 miljoner användare till trots.

Spotify tappar hundratals miljoner – årligen.

Svenska musikjätten Spotify beskrivs gång på gång som en framgångssaga.

Samtidigt dras företaget med brakförluster. De senaste åren har musiktjänsten tappat en halv miljard kronor, visar en genomgång tidningen Affärsvärlden gjort.

– Frågan om när vi ska visa vinst känns faktiskt inte relevant. Vårt fokus ligger helt på tillväxt. Det är prio ett, två, tre, fyra och fem. Men självklart räknar vi med att i det långa loppet göra vinst, har grundaren Daniel Ek tidigare sagt till Dagens industri.

Pumpar in pengar

För att kunna fortsätta växa pumpar företaget nu in pengar från investerare. Sedan 2006 har musikjätten enligt uppgift plockat in cirka två miljarder kronor.

Omsättningen har mångdubblats sedan 2010 – men resultatet visar fortsatt minus. 2012 var nettoförlusten hela 272 miljoner kronor.

Den största utgiften är enligt Affärsvärldens genomgång royalties. 70% av Spotifys intäkter går till skivbolagen, 10% till upphovsrättsorganisationer, som Stim.

Konverterar pirater

– Vi tar piratanvändarna och konverterar dem till legala användare. Vi kannibaliserar inte på skivindustrins försäljning utan tillför i stället pengar från dem som tidigare främst använde sig av piratsajter, sa Daniel Ek till Dagens industri 2012.

Men trots förlusterna stiger Spotifys värde i rekordtakt. Sedan 2008 har det 20-dubblats och bolaget är nu värderat till 20,7 miljarder.

Spotify finns i 17 länder och har 20 miljoner användare. Fem miljoner användare betalar för produkten. Den övriga delen finansieras med reklam.

– Vi vet att vi tjänar pengar på varje ny användare vi får, oavsett om det är en gratisanvändare eller en betalande, sa Daniel Ek till Dagens industri 2012.