Nu börjar det!

NÖJE

Aftonbladets.se rapporterar på plats från Stockholms modevecka

Precis när vi börjar tänka på höstkläder så ska vårens mode luftas på catwalken. Stockholms modevecka kör igång idag, större än någonsin. Aftonbladets Karolina Skande förklarar varför en modevecka behövs.

– Modeveckan är i grunden till för att presentera kommande säsongs mode för fackfolk och press. För gemene man kan det kanske kännas galet att visa vårkläder innan hösten ens har satt igång men det behövs för att inköpare ska kunna planera kommande säsong och för att modetidningar ska kunna planera modereportagen så att de kommer i ut i tid trots 3 månaders pressläggning.

Vad ser du mest fram emot?

– Det hysteriska tempot. Under modeveckan är det inte en lugn stund utan man har alltid bråttom någonstans. Överallt ska det hälsas och pratas. Fantastiskt skoj men efter en vecka är man rätt slutkörd! Sen ska det naturligtvis bli löjligt spännande att se vilka tendenser och trender vi kan vänta oss inför våren!

Finns det några nya designers som verkar spännande?

– Varje år blir schemat bara längre och längre med fler och fler visningar som ska få plats vilket är helt fantastiskt skoj. En aktör som tidigare visat sina kollektioner i London men som nu valt att flytta hem visningen är Jojo & malou, det känns kul! Sen ska det bli kul att se vinnaren av den alternativa modemässan +46, Nikoline Liv Andersen

Bevakas den svenska modeveckan även av internationell press?

– Successivt har intresset för Stockholms modevecka ökat internationellt och det är inte helt omöjligt att det blir en del internationell press på plats. Förra säsongen hade vi ju storbesök av den legendariska modejournalisten Diane Pernet och i år kommer världens största modebloggare att vara på plats, Scott Schuman som har bloggen The Sartorialist

Förra året besökte cirka 15 000 inköpare, journalister och stylister Stockholms modevecka.

Vad tror du behövs för att svenskt mode ska bli ännu större?

– Sverige är en otroligt liten marknad vilket naturligtvis gör det svårare att komma igång och få upp en vinstdriven rörelse. För att nå ut krävs det att de små märkena jobbar tillsammans och delar resurser. +46 är ett ypperligt exempel på ett sånt initiativ.

Vad tror du blir veckans största trend?

– Oj, vad svårt att svara på! Jag tror och hoppas att modet successivt kommer att krypa närmare kroppen och bli mer delikat. Det överdrivet stora (oversize) och klumpiga har vi snart sett nog av skulle jag tippa.

Att sitta längst fram vid catwalken, den så kallade Front row, är ju oftast reserverat för storkändisar, vilka glänser mest på den svenska front row?

– Svårt att svara på. I Sverige har vi ju ingen supermegakändis som typ Anna Wintour (chefredaktör på amerikanska Vogue) men visst sneglas det lite extra när personer som Sofi Fahrman, Ebba von Sydow, Margaretha van den Bosch (chefsdesigner H&M) och Martina Bonnier (modechef Damernas Värld) gör entré.

Fotnot: +46 är en mässa där press, designers och inköpare från hela världen möts, och där en internationell jury delar ut the +46 Award till en nyexaminerad designer från den nordiska regionen varje år.

Följ Stockholms modevecka på aftonbladet.se och på Karolinas blogg:

Nina Johansson

ARTIKELN HANDLAR OM

Mode