SVT i krismöte om Charlotte Perrelli

NÖJE

Samtidigt lägger tv-jätten locket på

1 av 3
SVT hävdar till en början att Charlotte Perrellis medverkan i Comviqs reklamfilmer under Melodifestivalen inte är ett problem. Men projektledaren Anette Helenius medger sedan att det är en annan sak om ­reklamen visas samtidigt som Melodifestivalen.

Melodifestivalens redaktion har krismöten.
Detta på grund av Charlotte Perrellis kontrakt med Comviq.
Nu duckar SVT-chefer på frågor om eventuella åtgärder.

Den 13 februari ska Charlotte Perrelli stå på Melodifestivalens scen som ansiktet utåt för SVT:s stora flaggskepp.
Samtidigt bryter hon mot public service-bolagets strikta regler om att programledare inte får synas i reklamsammanhang: schlagerstjärnan köper kontantkort i reklam för Comviq.
Under tisdagen la Perrelli upp en bild på instagram, föreställande henne och en av skådespelarna från Comviq-reklamen. Under bilden skrev hon: ”Charmigare, roligare människa får man leta efter! Tack för en rolig dag och en nu ganska omtalad reklaminspelning. #comviq".

Råder panikstämning

Enligt uppgifter till Nöjesbladet råder panikstämning bakom kulisserna på Melodifestivalen. Redaktionen har haft upprepade krismöten sedan Nöjesbladets artikel om Perrellis reklamkampanj publicerades i fredags.
Nu står man utan reservplan om SVT skulle tvingas riva Perrellis kontrakt. Det är för kort varsel att ringa in en ersättare av samma kaliber som Charlotte Perrelli och i värsta fall kan Gina Dirawi tvingas leda Melodifestivalen från Malmö på egen hand.

Lägger locket på

Nöjesbladet har försökt att nå Sveriges Televisions vd Hanna Stjärne och programansvarige Thomas Hall för en kommentar. Men där har det tagit stopp. De som svarat i telefonen åt Stjärne och Hall har båda duckat.
Så jag kan inte få en kommentar? 
– Nej. De frågorna är det ju Melodifestivalen som projektleder, säger Catarina Wilson, avdelningschef för kommunikation på SVT.

ARTIKELN HANDLAR OM