”Handmaids tale”-kostymen dras tillbaka

1 av 2 | Foto: Skärmdump/yandy.com
NÖJE

Bilder på en kvinna med röd dräkt och vit hätta har de senaste dagarna fått folk på sociala medier att rasa.

Bilderna som sprids är reklambilder för en utklädningsdräkt inför Halloween som är inspirerad av den populära serien ”Handmaids tale”.

”En upprörande, dystopisk framtid där kvinnor inte har något att säga till om är här” – så inleddes den beskrivande texten till en kostym med Handmaids tale-tema som sålts inför Halloween.

”Vi tycker att du ska vara modig och säga vad du tycker i den här exklusiva Brave Red Maiden-kostymen”, fortsätter texten.

Får kritik på sociala medier

Det är det amerikanska underklädes- och utklädnadsföretaget Yandy som står bakom dräkten som alltså påminner om de kläder som bärs i den populära tv-serien ”Handmaids tale”, eller ”Tjännarinnans berättelse” som den heter på svenska.

Serien är baserad på Margaret Atwoods bok med samma namn och utspelar sig i en dystopisk framtid med en totalitär och religiös regering som styr landet USA, som i serien bytt namn till Gilead. I serien tvingas vissa kvinnor tjänstgöra som tjänarinnor till de mest privilegierade familjerna i landet. Dessa kvinnor bär röda dräkter, vita hättor och tvingas till sexslaveri och barnavlande.

Foto: Skärmdump/yandy.com

Och det är just tjänarinnors dräkter som företaget Yandy gjort en tolkning av – vilket har resulterat i starka reaktioner på sociala medier, som även brittiska Independent har skrivit om.

”Så sjukt att det här måste komma av att någon man har sett våldtäktsscenerna, blivit kåt och tänkt ’det här skulle man ta och rollspela hemma’”, kommenterar till exempel en person i en tråd på Facebook.

Yandy drar tillbaka produkten

Nu har Yandy dragit tillbaka produkten och berättat om tankarna bakom kostymen på sin hemsida. De skriver att de alltid har stått för budskapet att deras kunder ska äga sin egen sexualitet och menar att deras företagsidé är grundad i en positiv syn på kvinnor.

”Under de senaste timmarna har det blivit uppenbart att vår dräkt ses som en symbol för kvinnoförtryck snarare än ett uttryck för kvinnokraft”, skriver de och fortsätter:

”Vår ursprungliga inspiration var att skapa ett plagg som påminner om de plagg som under senaste månaderna använts som en stark protest.”

Sedan skriver de att de tagit bort produkten efter att ha fått flera personliga meddelanden om hur dräkten uppfattats.

Aftonbladet har sökt Yandy och då fått ett mejl med samma text som syns på hemsidan.

ARTIKELN HANDLAR OM

Halloween

AB Voice