Dolce & Gabbana – en hyllad skandalduo

Publicerad:
Uppdaterad:

Couture vägen framåt för Dolce & Gabbana?

1 av 10
Dolce & Gabbana Dolce & Gabbanas design kännetecknas av stora gester och starka uttryck. "Vår design har inget med minimalism att göra, vi är massimalismo" säger Stefan Gabbana till tidningen WWD.
Foto: AP/Scanpix

Domenico Dolces och Stefano Gabbanas senaste visning av den nystartade couturelinjen ägde rum inför en liten, noga utvald skara rikingar: arvtagerskor, kunglig­heter och miljardärsfruar. Själva är de också miljardärer sedan flera år tillbaka och med på listan över världens rikaste. Men deras förmögenheter har ifrågasatts – beror den på ren designtalang eller smutsig skatteplanering?

Dolce och Gabbana träffades i början av 80-talet på en nattklubb i Milano. De blev ett par – både privat och som designers – och 1985 visade de sin första kollektion. Dolce var son till en skräddare och hade studerat mode, medan Gabbana var grafisk designer med öga för styling.

Den unga duon gjorde sig snabbt känd för sina ultrasexiga kläder i spets, siden och leopardmönster som framhävde de kvinnliga formerna. Och för att utgå från maskulina plagg, som den svarta kostymen, och göra dem förföriskt feminina.

Fick stor skjuts av kändisarna

Märkets popularitet växte. De startade nya grenar – herrkläder, parfymer, smink och accessoarer – och med den billigare underlinjen D&G kunde de nå en ny, yngre målgrupp. De fick även stor skjuts av att popstjärnor som Madonna, Kylie Minogue och Beyoncé anlitade dem för att designa scenkläder.

2005 meddelade paret att de gjort slut på det privata planet, men att design­samarbetet skulle fortsätta som vanligt. Och tur var väl det, för vad vore Dolce utan Gabbana eller tvärtom? Duon har lyckats med konststycket att skapa en av världens mest kända efternamns­kombinationer och tack vare sitt samarbete kan de i dag glädjas åt nio­siffriga banksaldon.

Tre miljarder kronor i böter

Men parets ekonomiska framgångar har ifrågasatts. För några år sedan åtalades duon för skattesmitning. Enligt anklagelserna ska de ha sålt sitt företag till ett alldeles för lågt pris till ett bolag i skatte­paradiset Luxemburg för att undvika Italiens högre skatter. Efter ett inledande frikännande återupptogs målet och nyligen dömdes Domenico Dolce och Stefano Gabbana att betala hisnande tre miljarder kronor i böter – plus ränta. Och i en fri­stående brottmålsrättegång i Milano, rörande samma ärende, hotas de av fängelsestraff i upp emot fem år.

Paret har upprört hävdat sin oskuld. De menar att myndigheternas siffror är rena påhitt och att bolaget såldes för att få in kapital.

Exklusiva inköp

Om duon överklagar domen återstår i skrivande stund att se. Men skulle de tvingas betala kan de i alla fall skatta sig lyckliga över att ha skaffat sig en ny och extremt rik kundgrupp: coutureköpare. Förra året visade de sin allra första couture­kollektion på Sicilien – Domenico Dolces hemtrakter och en återkommande inspirationskälla. Den sicilianska änkan med sina lager av svart spets och smycken med religiös symbolik är en ständig musa; så även i denna kollektion som bjöd på skira tyger timglassilhuetter och utsmyckningar i massor.

Visningen skedde under stort hemlighetsmakeri och det rådde strikt fotoförbud. Potentiella kunder gillar inte att se sina exklusiva inköp på modebloggar innan de ens hunnit hem till garderoben.

Helt rätt i tiden

I mars visade Dolce och Gabbana sin andra couturekollektion i Milano och av de entusiastiska applåderna att döma säkrade de sig en nätt inkomst.

Genom att titta bakåt i tiden mot det exklusiva och handgjorda, och samtidigt fatta beslutet att skrota sin billiga underlinje D&G (som med åren blivit mer förknippad med billiga semester-t-shirts än med lyx), visar duon att de ligger helt rätt i tiden. Vilket, oavsett utgången i skatte­rättegången, bådar gott inför fram­tiden.

Anna Flytström

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN