”Skivbolagen hindrar oss pressa priset”

Små bolag anklagar jättarna för priskartell

NÖJE

Nu riktas nya hårda anklagelser mot musikindustrin.

- Skivbolagsjättarna hindrar oss medvetet från att konkurrera på lika villkor, säger Erik Litzén, Soultime distribution.

Foto: ULFHÖJER
KRITISK Erik Litzén driver det lilla distributionsföretaget Soultime distribution men får inte vara med i skivbolagssammanslutningen IFPI.

I en rad artiklar har Aftonbladet granskat den planerade prishöjningen på cd-skivor. Reaktionerna är många och starka. Den senaste i raden av personer som ansluter till kritiker-kören är Erik Litzén.

Han driver sedan fem och ett halvt år tillbaka företaget Soultime distribution. De är specialiserade på återutgivningar och samlingsskivor till lågpris, men ger även ut alster med nyproducerad musik.

Anklagar IFPI

I dag anklagar han branschorganisationen IFPI, i vars styrelse samtliga fem stora skivbolag finns representerade, för att inte låta honom konkurrera på lika villkor.

- För att få komma med i databasen Grammotext - från vilken butikerna hämtar information då de beställer hem varor - krävs medlemskap i IFPI. Men vi får hela tiden nej.

Detta trots att Soultime distribution har en omsättning på närmare 40 miljoner kronor. Och genom de avgifter Grammotext tar ut skulle bidra med 250 000 kronor extra per år.

- Det finns en mycket enkel förklaring bakom agerandet. Vi kan erbjuda många likvärdiga produkter till titlarna som i dag tas in av butikerna för runt 70 spänn 15 eller kanske 20 kronor billigare. Om storbolagen gjorde oss till medlemmar skulle det i förlängningen innebära att de tvingades sänka sina priser, säger Erik Litzén.

Chef tillbakavisar

Dag Häggqvist, IFPI:s styrelseordförande, ställer sig frågande till anklagelserna.

- Givetvis förekommer inga sådana intriger här hos oss. Att jag som en av cheferna för i sammanhanget relativt lilla MNW har den position jag har i organisationen borde väl dessutom säga det mesta om hans teorier.

Lars Johansson