Susannah klär New York

NÖJE

NEW YORK

Svenska möbler och blonda modeller säljer som smör i New York.

Men våra kläder har det inte synts ett spår av.

Fram till nu.

- Svenskt mode sticker ut ur mängden, säger Susannah Gatterud-Mack, ägare till nya Manhattan-butiken Smaak.

Foto: PONTUS HÖÖK
Det är faktiskt fult att kika in i folks provrum.

Enkelhet och låg ton märks i världsmetropolen New York. Här är alla så bombarderade av sinnliga stimulantia att många väljer att bara klä sig i svart.

Susannah Gaterud-Mack - en skånska som flyttade till New York från Karibien 1990 - vet vilken effekt en vanlig liten Filippa K-tröja kan ha på blaserade ”Manhattanites”.

I tio år jobbade hon som cateringfixare i modebranschen, på kändis- och modellspäckade fester för New Yorks toppfotografer, som skaffat sig jättelika studiokomplex. Anselm Kiefer, en av 80-talets hetaste konstnärer, ville ha styckade djurkroppar i festlokalen och drag-queens som serverade (många kände sig förolämpade och gick).

Och så ringde Madonna.

- Det var vi som ordnade partyt när hennes bok ”S.E.X.” kom ut, säger Susannah.

Men mitt i allt minglande

undrade folk: ”Var har du köpt dina kläder?”

- Till slut fick jag så mycket kommentarer att jag pratade med Anna Holtblad (designer) om att starta en klädbutik här med svenska designers. Och så föddes Smaak.

Puls hälsar på i den lilla butiken, som ligger mitt i det heta modedistriktet Nolita (North of Little Italy). Efter ett tryck på dörrklockan blir vi insläppta av expediten. Första intrycket är exklusivt. Ett par ex av de senaste bomullsplaggen av Filippa K, lite stickat av Anna Holtblad. Ingenting för den som gillar extrema prylar eller street-wear.

- Färgstarkt men enkelt, säger Susannah själv.

Men ett krav är orubbligt: det måste vara unikt.

- Jag åker till de stora modemässorna i Paris för att kolla att de svenska plaggen inte är kopior av internationella designers. Det är jätteviktigt.

Och fastnar du för nåt av plaggen på Smaak gäller det att agera snabbt. Susannah köper nämligen in nya prylar varannan vecka, och oftast bara i två exemplar.

- New York-borna ser samma plagg i butikerna överallt. Så de blir glada när vi sticker ut ur mängden.

Nicole O'Neill