Nu ska E-Type bli ett dataspel

Vikingaspelet handlar om Martins liv

NÖJE

E-Types vikingabok "Sveakampen" blir dataspel.

Och huvudpersonen Udo har, precis som i boken, klara likheter med upphovsmannen.

Foto: RIKARD LAVING
VIKINGATEMA E-Type har varit med och skrivit både musik och manus till spelet som bygger på boken "Sveakampen". Bilden till höger är en tidig konceptskiss från dataspelet "Sveakampen" från Paradox Entertainment.

Martin "E-Type" Eriksson, 35, är inte bara bildligt inblandad i spelet.

Han ansvarar för såväl musik som övriga ljud och han har även varit med och skrivit manus.

- Det är en hemskt rolig grej för mig att göra. Jag är ju den enda som kan få det likt boken och likt min fantasi, säger Martin "E-Type" Eriksson som själv spelar mycket dataspel.

- Så tar jag med mig spelen ner till Paradox, som producerar spelet, och säger såhär vill jag inte ha det, det här är för mycket blaj.

Spelet "Sveakampen" följer bokens handling.

Ska lösas utan konflikter

I centrum står den unge vikingen Udo, som alltså är E-Type själv, som reser till Birka och deltar i tävlingen Sveakampen. Där råkar han ut för en massa äventyr, hamnar i slagsmål och festar loss på vikingavis.

- Men man ska kunna lösa hela spelet utan att hamna i konflikt.

Dessutom är tanken att man ska kunna lära sig litegrann om vikingatiden när man spelar.

- I stället för att sitta med tråkiga läroböcker så kan man få reda på saker om vikingatiden, varför man vände sköldarna som man hade på skeppsmasten och sådana saker.

Både boken och spelet handlar egentligen om E-Types eget liv och alla de olika karaktärerna har mer eller mindre välmaskerade verkliga förebilder, Ace of Bases Ulf Ekberg är till exempel en av figurerna.

Ska vara med i studion

Och de ska också medverka i spelet genom att ge röst åt sina karaktärer, om allt går som planerat.

- Jag ska dra in dem i studion om så krävs, säger Martin "E-Type" Eriksson.

Spelet beräknas vara ute i handeln till jul.

Lisa Pehrsdotter