Fusket med topplistorna

Skivbolagen manipulerar siffrorna

NÖJE

Den svenska skivförsäljningslistan manipuleras av skivbolagen.

Med hjälp av dolda rabatter och gratiserbjudanden till butikerna lurar man systemet för att få upp plattor på topplistan.

Foto: Sven-Olof Englund
I dag kan Aftonbladet avslöja att flera skivbolag ger butikerna olika former av erbjudanden och dolda rabatter Ð allt för att manipulera de försäljningssiffror som ligger till grund för topplistorna. Aftonbladet har rett ut hur fusket går till.

– Fusket är omfattande – och det har pågått länge, säger flera initierade källor.

Den 5 maj 1999 kunde Aftonbladet avslöja den första organiserade kuppen mot den svenska topplistan.

Dr Albans skivbolag Dr Records anklagades för att manipulera den officiella singellistan genom att via bulvaner köpa upp stora mängder av den egna singeln ”Alla vi” med Björn Borg, Dr Alban, Tomas Brolin och Mattias Frisk.

Grammofonleverantörernas förening (GLF), som sammanställer försäljningslistan, fann det bevisat att stödköp förekommit och reagerade blixtsnabbt för att rädda topplistans anseende. De misstänkta stödköpen raderades omedelbart ur statistiken.

Butikerna får gratisskivor

Men Aftonbladet kan i dag avslöja att topplistefusket är mer omfattande än så.

Och flera av landets största skivbolag är inblandade.

Genom att ge skivbutiker rabatter och gratiserbjudanden som inte syns i den officiella statistiken kan skivbolagen få skivor att klättra på topplistan.

Så här går fusket till

Så här går det till:

S Ett skivbolag gör ett avtal med en skivbutik om att butiken får 50 gratisexemplar om den köper 100 fullprisskivor av en viss artist. I praktiken är det en rabatt på 50 procent.

S Skivorna är försedda med en elektronisk så kallad PPD-kod som talar om att de är just fullprisskivor. PPD-koderna registreras av GLF när skivorna säljs.

S Tack vare rabatten kan butikerna sänka priset till nivåer som motsvarar midprice (vanligen 99–149 kronor i butik) som lockar kunder. Men tack vare fullpris-koden registreras inte skivan på GLF:s speciella midprice-topplista utan på den stora försäljningslistan.

”Köp tio – få fem”

– Vi får såna här erbjudanden hela tiden. Nu är det ”köp tio, få fem” för The Ark. Men det är bara ett av flera exempel. Många går ut med såna här erbjudanden. Oftast är det ”köp tio och få två”, säger en av många butikschefer som Aftonbladet talat med.

Skivor av bland andra Håkan Hellström, Feven, Latin Kings och Joakim Hillson har levererats till butiker med samma typ av rabatterbjudanden, enligt Aftonbladets källor. Försäljningslistan är basen för många skivbolags marknadsföring och leder till att vissa skivor får bättre placering i butik.

Thomas Stenmo, jurist på GLF:

– Det här är definitivt värt att undersöka. Men jag tror inte att fenomenet är så vanligt. Eller förresten, det har jag faktiskt ingen aning om.

Dan Panas, Beatrice Jerkroth