ABBA-feber i hela Japan

Nya samlings- skivan toppar listorna

Foto: Tommy Mardell
Big in Japan.
NÖJE

TOKYO

ABBA är tillbaka. Igen.

Nu härjar fullkomlig ABBA-feber i Japan.

Nya samlingsalbumet "SOS" gick rätt upp på topp 10-listan. Något som få utländska artister lyckats med.

Jätteaffischer överallt En populär tv-serie har fått japanerna att älska ABBA. Tokyo är fullt av gigantiska affischer med bilder på gruppen.

Butikerna spelar ABBA-låtar och Tokyo är fullt av gigantiska affischer med bilder på gruppen. Är det något de unga snackar om just nu så är det ABBA. Och den populära tv-serien "Strawberry on the shortcake". Tack vare den drar ABBA-boomen nu över landet. Serien har både "Chiquita" och "SOS" som soundtrack.

Ny platta släpptes

- Tv har en enorm genomslagskraft i Japan, säger Yoshanari Nobu, general manager på skivbolaget Universal i Tokyo. Bästa sättet att lansera en låt är att få med den i en tv-serie.

Ungdomsserien "Strawberry on the shortcake" drog i gång i januari och japanska Universal var inte sena att haka på. Med tillstånd från Sverige släppte man en samlingsplatta för Japan den 7 februari. Snabbt gick albumet upp som etta på viktiga Original confidence-listan och ligger nu sjua på försäljningslistan. På bara några veckor har det sålt i cirka 650 000 exemplar.

- Ungdomarna upptäcker gruppen nu, tack vare tv-serien, säger Yoshanari Nobu. De vackra melodierna faller japanerna i smaken.

På trendiga skivbutiken Tower Records frågar alla efter "SOS"-plattan.

- Det är jätteovanligt att utländska artister med gamla låtar får en så bra placering på topplistan, säger butiksansvarige Daisuke Hashizume.

Just nu är det bara en utländsk artist förutom ABBA på Topp 10-listan. Jennifer Lopez på åttonde plats. Daisuke Hashizume tror också att framgången beror på tv-serien.

Har inte hört ABBA förr

Det håller man med om på tv-kanalen TBS där "Strawberry on the shortcake" sänds. Varför man valde att ha med ABBA-låtar var för att de passade stämningen i serien.

- De unga har aldrig hört ABBA förr. Nu upptäcker de gruppen genom tv-serien och det bidrar till hypen, säger pr-ansvarige Masayo Kadoguchi på TBS.

- Rollkaraktärerna är coola och de lyssnar på ABBA. Då vill ju tittarna göra det också.

Karin Lindstedt