Annaud har gjort Europas dyraste film

”Enemy at the gates” kostade 700 miljoner att spela in

1 av 3 | Foto: PETER KNOPP
En intim film "Enemy at the gates" är en krigsfilm, men regissören Jean-Jacques Annaud tycker att den främst handlar om två människor, på var sida om gränsen.
NÖJE

Jean-Jacques Annaud, 57, har gjort tidernas dyraste europeiska film.

Men ser ändå krigsfilmen ”Enemy at the gates” som en intim film.

- Bakgrunden är episk, men det intressanta är två människors kamp mot varandra, säger han.

Fransmannen tycker inte att filmens budget - över 700 miljoner kronor, det lär vara nytt rekord för europeisk film - är så mycket att orda om.

- Det är inte mycket mer än en normal Hollywood-film. Och många amerikanska filmer som har spelats in i Europa - James Bond, Star Wars - var dyrare.

Handlar om slaget vid Stalingrad

Filmen handlar om slaget om Stalingrad 1942. 1,1 miljon ryssar och en halv miljon tyskar stupade. Annaud har forskat ordentligt i historieböckerna och plockat ut ett fåtal av många tragiska människoöden.

- Jag gillar att måla med en bred pensel. Men i förgrunden är det ju främst två människor det handlar om. Två prickskyttar på varsin sida. De blev som symboler för kriget, de utnyttjades i propagandan av både Stalin och Hitler.

- Det är också kul att få visa en annan sida av andra världskriget. Amerikanarna har ju försökt stjäla ensamrätten till kriget.

Likheter med ”Rädda menige Ryan”

Masscenerna i din film har jämförts med dem i Steven Spielbergs "Rädda menige Ryan". Vad tycker du om det?

- Finns det likheter, är det en tillfällighet. Jag väntade med att se hans film innan jag gjorde min egen. Om någon har förändrat krigsfilmernas utseende, är det snarare Oliver Stone, som med "Plutonen" införde mer realism och mindre hjältemod i dem.

Jude Law spelar den ryska hjälten, Ed Harris hans tyska motståndare. Varför just de två?

- Det började med Ed Harris blå ögon. Vem kunde matcha dem? Så en kväll såg jag hur en hel London-restaurangs gäster blev tysta när Jude Law gjorde entré. När den utstrålningen sedan var lika tydlig på filmduken i "The talented Mr. Ripley", var han självklar i rollen.

Jan-Olov Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM