Friends kan göra miljonklipp

Ska användas i reklam efter schlager-EM

NÖJE

Musiken och tv-serien blev succéer.

Nu ska Friends göra ett miljonklipp - som reklampelare.

Foto: urban andersson
I blickfånget. Friends vid första repetitionerna.

Intresset för Friends är på topp.

På lördag följer hundratals miljoner tittare den svenska gruppens insats i schlager-EM.

Ett ypperligt tillfälle för ett band som vill slå igenom stort.

Och ett lika utmärkt tillfälle för sponsorer på jakt efter levande reklampelare.

Det är företaget Pound Position har fått i uppdrag hitta en lämplig huvudsponsor till Friends - helst redan före finalen.

- Det är viktigt att hitta rätt sorts företag som leder till rätt sorts associationer. Bandet måste passa företaget och företaget måste passa bandet.

- Och när det handlar om en grupp som Friends blir det troligen frågan om ett företag av större dignitet, säger Kent Jensen på Pound Position.

Telebolagen vill

Flera intresserade har redan hört av sig - framförallt från finans- och telecombranschen.

Det betyder förstås inte att Friends blidkar sponsorerna genom att byta tävlingslåten "Lyssna till ditt hjärta" mot "Money, money, money" eller "Ring, ring".

Eller att gruppen uppträder med reklamdekaler på kläderna i schlagerfinalen.

- Nej, tävlingsarrangörens regler måste ju följas. Dessutom är det inte bra att vara övertydlig på det sättet, säger Kent Jensen.

Värdet på ett långsiktigt sponsoravtal mellan Friends och ett större företag ligger sannolikt i miljonklassen.

- Jag vill inte spekulera i summor. Det är en diskussion för de berörda parterna, säger Kent Jensen.

Dan Panas