Strix ligger bakom alla dokusåpor

NÖJE

Kanalerna rustar för stenhårt dokusåpakrig i höst.

Men segervapnen levereras av samma tv-bolag.

- Hoppas bara att programmen inte utplånar varandra, säger Anna Bråkenhielm, vd för Strix Television.

Foto: NICLAS HAMMARSTRÖM
Expedition: Robinson.

"Farmen" i TV 4.

"Expedition: Robinson" i Sveriges Television.

"Villa Medusa" i Kanal 5.

"Baren" och "Harem" i TV 3.

Fem trumfkort som visas i de största kanalerna på bästa sändningstid i höst.

Fem dokusåpor som sammanlagt väntas locka närmare 10 miljoner tittare varje vecka.

Fem produktioner med en gemensam nämnare: Strix Television.

Medan tv-kanalerna laddar för tuffa tittarkrig mot varandra går Strix matcher - mot sig själv.

- I höst svarar vi sammanlagt för elva timmar i veckan i svensk tv, säger Anna Bråkenhielm.

"Hoppas att publiken räcker"

Hennes Strix är dominanten i en svensk tv-värld där dokusåpor fortfarande är hårdvaluta. Bolagets inträdesbiljett var "Expedition: Robinson" som sjösattes 1997 - ett program som numera säljer sig självt i världen efter stora framgångar i bland annat Sverige och USA.

Andra internationella succéer är "Villa Medusa" och "Baren" - Strix verkliga guldkalv som sålts till cirka 15 länder och omsatt svindlande 100 miljoner kronor hittills i år.

Resultaten har lett till att alla svenska kanaler vänder sig till samma vapensmed när kriget om tittarna hårdnar.

Är det inte konstigt att konkurrera med sig själv på det här sättet?

- Det är knappt man tror att det är sant. Jag hoppas bara att publiken räcker till för alla programmen, säger Anna Bråkenhielm.

Dan Panas