SVT slarvade bort årets operahändelse

NÖJE

Visst, alla klagar på Sveriges Television. Även bortsett från chefer som spelar med fel aktier och en styrelseordförande som bara spelar Allan.

Men sportmobben som inte får se fotbollslandslaget spela bortamatcher i VM-kvalet kan i alla fall teckna kabelabonnemang.

Operafans får inte chansen att se Bryn Terfel spela "Falstaff" ens när det faktiskt sänds i SVT.

Bryn Terfel sjöng Verdis "Falstaff" i det nya operahuset i Covent Garden. SVT valde att visa evenemanget en lördagseftermiddag, helt utan förhandsreklam.

Vi hade inte en susning om att SVT köpt in den omtalade uppsättningen av Verdis opera från det nya, häpnadsväckande operahuset i Covent Garden, med Bryn Terfel förstorad med en kubikmeter spektakulärt syntetfläsk. Inte heller anade vi att dyrgripen, helt utan marknadsföring, skulle slösas bort på en tid - i söndags eftermiddag - då alla normala operaälskare fortfarande befinner sig nere på marinan och skrapar bort möglet från segelbåtens teakskåp.

Det grämde oss, lika mycket som fotbollsfansen skulle begråta en missad VM-final eller Maria Curman en missad signatur under fallskärmsavtalet.

Inte kändes det mindre kymigt att komma in strax före slutakten när man möttes av SVT-sportens överskattade Katarina Hulting, som kallats in för att "kommentera". Som om SVT känt sig nödgat att hajpa fram lite melodifestivalig, nobelfestlig evenemangskänsla. Desto märkligare att man inte försökte uppmärksamma några tittare på att det skulle sändas också.

Det riktigt oroande är att SVT trots allt har en operaälskande musikchef i världsklass. Camilla Lundberg har under sina tre år på posten gett oss hårdvaluta för licenspengarna. Dokumentärer, konserter, intervjuer - mycket av det som sänts under vinjetten "Veckans konsert" eller som fristående program har varit djupt berörande.

Men inget har varit marknadsfört. Jag har kunnat läsa i tidningarna vilka artister som ska härmas i "Småstjärnorna" denna vecka - men för att ha en aning om att SVT sänder en exklusiv närstudie av en intensiv Manfred Honeck-workshop med Radiosymfonikerna måste jag förlita mig på ödet.

Varför köpa in årets mäktigaste operaproduktion bara för att slarva bort det på "Tipsextra"-tid en försommarsöndag?

Det borde ligga i själva public service-uppdraget att prioritera den som helaftonsföreställning. Men vad kan man förvänta sig av ett företag som har branschens mest ambitiösa webbsajt, med egna hemsidor för allt från "Prat i kvadrat" till "Same-tv" - men ingenting, inte ens en träff på sökmotorn, på "Camilla Lundberg", "musikredaktionen" eller "Veckans konsert".

Klassiska kickar

Kjell Häglund ([email protected])