Hoppet lever för synthen

NÖJE

Synthen lever.

Åtminstone på internet.

Skriv "synth" i sökmotorn Google och upptäck att du får 427 000 träffar. Det är många det.

Men Puls frågade sig vilken standard synthscenen egentligen håller här på hemmaplan.

Foto: EMI

I dag börjar Arvikafestivalen. Egentligen. Men eftersom det är frågan om tio-årskalas så smygstartade de redan i går.

Arvikafestivalen är känd för att ha många synth- och gothakter i lineupen, alltså borde de ha koll på tillväxten bland de svenska syntharna.

- Tjaa, säger Jacob Frödin, programansvarig på Arvikafestivalen, det känns onekligen som att det har stagnerat lite. Det är fortfarande de gamla hjältarna, S.P.O.C.K., Mobile Homes och Covenant som är störst.

- Vi har ett nytt band, Backlash, ett gäng svenskar som ännu inte har släppt något men har skivbolag. Annars vet jag inte om det beror på ett svalnat intresse eller att skivbolagen inte vågar satsa, men det har inte kommit lika många nya förmågor.

Jacob Frödin menar att en del av stagnationen kan bero på att skivbolaget Energy - som var stort i början på 90-talet och lyckades driva fram flera spännande akter - nu har trappat ner i Sverige till förmån för utlandet.

- Det händer mer utomlands. Till exempel har norrmännen ett nytt stort hopp som heter Zeromancer, jag tror att de gjorde sin första svenska spelning på SAMA (Swedish alternative music awards) i år. De har precis släppt sitt debutalbum och spelar ganska hård synth. Och i Tyskland händer det grejer hela tiden. Men Sverige" jag vet faktiskt inte.
Synthband på major-bolag hamnar ofta mellan stolarna

Mikael Kahrle är redaktör för den ärevördiga synthtidningen Release Music Magazine som numera bara hittas på nätet. Han säger att scenen är stor men håller med om att det är klent med nya band.

- Det känns som att de som startar band just nu tycker att det är roligare med rock, säger han, men radar ändå upp några favoritnamn.

- Animals In Jungles är ett Göteborgsband som vann SAMA:s demotävling. Sen har vi Nightclub, ett sidoprojekt till Fidget som spelar ren retrosyntpop i stil med Human League, och Aaron Sutcliffe med Johan Malmgren från S.P.O.C.K. Han kommer med ett album efter sommaren men jag har hört en cover på "Viva las Vegas" som är skitcharmig. Det kommer nog att gå hem live.

Mikael Kahrles personliga favoriter är dock Robot. Han menar att de hamnat oförtjänt i skymundan eftersom de ligger på ett stort bolag, BMG.

- Synthband på major-bolag hamnar ofta mellan stolarna. De som är intresserade hittar dem inte eftersom de inte letar på de stora bolagen och övriga är inte särskilt intresserade.

Subspace Communications heter ett numera hyfsat stort skivbolag, åtminstone i synthkretsar. Det var från början ett enbandsbolag som startade helt enkelt för att ge ut S.P.O.C.K. Men fler hörde talas om Subspace och ville vara med och leka varvid en utvidgning blev nödvändig. Nu har de alla "de gamla hjältarna" plus bland andra Cat Rapes Dog och Sista Mannen på Jorden i sitt stall.

Synthgurun Kristofer Elofsson är delägare i bolaget, och även han håller med om att de flesta som håller liv i genren har varit med ett tag.

- Men man kan inte stressa fram nya band. Vi får en hel del demos och ibland blixtrar det till. Till exempel nystartade Nightclub från Göteborg är helt fantastiska och förhoppningsvis går vi vidare med dem. Och en kollega till mig blev väldigt förtjust i ett band som heter DDR som jag själv inte hade lyssnat på särskilt engagerat.

Så det finns hopp?

- Ja det tycker jag. Det finns ju ett intresse.

Om synth, goth och industri

SAMA

Maria Forsström

ARTIKELN HANDLAR OM