Trailern dödar thrillern

NÖJE

Du är på bio. På duken ser du hur huvudpersonerna vinner matchen, stupar i kriget, kysser varandra i regnet.

Problemet är bara att filmen du är där för att se inte har börjat visats än. Du ser bara trailern.

Foto: TOUCHSTONE PICTURES
Denna scen är hämtad ur filmen "The Doctor". I trailern till den får man veta nästan allt. Hur kul är det?

Frågorna är alltså två. 1. Varför är alla trailers så långa? Och 2. Varför visar trailern så ofta hur filmen slutar?

Vi frågar en expert. Björn Stein är regissör som just nu håller på att klippa sin nya film (”Det är en disco-kung fu-rulle”, fråga inte) men tidigare har han arbetat mycket med att göra trailers: ”Tillsammans”, ”Jalla Jalla”, ”Livvakterna”.

- Skillnaderna mellan svenska och amerikanska trailers är att jänkarna gillar treminuters-typen där hela handlingen ges ut. Det har det till och med gjorts undersökningar om. Därför blir det lite konstigt när samma trailers visas i Europa eftersom vi svenskar inte alls vill se slutkyssen eller dödsögonblicket.

Amerikanerna vill dessutom gärna se sentimentalitet, fioler och amerikanska flaggor.

- Ett aktuellt exempel är ju ”Pearl Harbor”. Till den finns det dessutom två olika trailers. En med explosioner för killar och en med kyssar för tjejer.

En annan skillnad mellan svenska och amerikanska trailers är rösten som driver handlingen framåt i amerikanska varianter. Ni vet, ”HE's on a mission! SHE is a stripper! TOGETHER, they have a plan!”, den sorten.

- En sådan röst fungerar liksom inte på svenska. Det är lätt att det låter fånigt, säger Björn och berättar om den sämsta trailer han sett:

- Det finns en som jag brukar ha som avskräckande exempel. En gammal rulle: ”The Doctor” med William Hurt. I trailern till den filmen får man verkligen se HELA händelseförloppet: ”He was A DOCTOR. And then, his wife got CANCER. And then she DIED. And then he got very SAD. And then”.

Annika Norlin