En singel för alla

Bridget Jones dagbok

NÖJE

Brittisk komedi i regi av Sharon Maguire, med bl a Renee Zellweger, Colin Firth, Hugh Grant, Jim Broadbent och Gemma Jones.

Foto: UIP
Hugh Grant och Renne Zellweger i ”Bridget Jones dagbok”.

Lika kul för killar.

Alla som älskat någon annan för mycket och hoppats för mycket och gjort bort sig kan känna igen sig i Bridget Jones. Hon är en 32-årig kvinna från engelska medelklassen, men många, många andra kan identifiera sig med henne i den här mycket roliga och sympatiska filmen.

De som älskade boken kan känna sig nöjda, men filmmakarna har klokt nog lagt romanen åt sidan, bevarat kärnan och gjort film istället.

Skämten kommer i bild, som en missuppfattad maskerad eller Bridgets val mellan tantiga kalsonger och tangatrosor.

Bokförfattaren Helen Fielding har fått manushjälp av Andrew Davies (”Stolthet och fördom”) och Richard Curtis, som vet bättre än de flesta hur man gör en romantisk komedi. Curtis skrev ”Fyra bröllop och en begravning” och ”Notting Hill” och alla som gillade de filmerna kan räkna med samma hjärtevärme här.

Renee Zellweger är väldigt bra i huvudrollen. Hon är sin generations Meryl Streep, och får det att se lätt ut när hon gör väldigt olika rollfigurer trovärdiga. Även nu, som den nojiga brittiskan med skolad dialekt. Hugh Grant är kul i en mer svinig roll, och Colin Firth ger med små medel liv åt den hämmade korrekte engelsmannen som långt därinne försöker visa någon sorts värme.

De lyckas också förnya slagsmåls-genren på film. Och visa att väluppfostrade britter är lika artiga när de försöker banka varandra blodiga.

Dessutom är musiken genialt vald. Både det nyskrivna, och de gamla låtarna som perfekt lyfter känslan i en scen. Man är såld redan i inledningen när Bridget Jones självömkande skrålar med i ”All by myself”.

En singel för alla.

Jens Peterson