Spelhistoriens skapare

NÖJE

Vilket "dreamteam" i spelvärlden.

"Civilization"-skaparen Sid Meier och "The Sims"-pappan Will Wright gör spel tillsammans.

Det något oväntade resultatet: småfolket från "The Sims" marscherar ut på golfbanan.

Foto: STEFAN MATTSSON
Sid Meier formar hela världshistorien. I spelvärlden i alla fall.

Speldesignern Sid Meier gör vilda kast. Från att forma hela världshistorien i "Civilization III" till att ansa gräset på greenen i "Sim golf". I samarbete med "Sims"-skaparen Will Wright.

- Vi pratades vid några gånger och han gav mig lite idéer. Men de flesta speldesigners brukar gilla att jobba ensamma, säger Meier, som programmerade stora delar av spelet själv.

I "Sid Meier"s Sim golf" bygger och sköter vi en golfbana. De små golfarna är karaktärer ur "The Sims", med intriger och diskussioner att tjuvlyssna på.

- Folket på banan ska vara mätaren på hur spelet går, det var lite grand den nya idén jag ville pröva.

Samarbetet är ett unikt dreamteam i spelbranschen. Men det är inte första gången Meier blir förtjust i Will Wrights verk. Inspirationen till hans största succé "Civilization" kom just från Wrights "Sim city" (1987) där spelaren blir borgmästare för en stad.

- De flesta spel handlade om att spränga saker. Jag blev fascinerad av att kunna bygga upp någonting, säger Meier.

47-årige Meier har gjort spel sedan början av 80-talet i sina spelföretag Microprose och numera Firaxis. Det mesta han har rört vid har blivit succéer. Nu börjar spelgurun snegla i backspegeln.

- Vi tittar på möjligheterna att göra nya versioner av gamla spel. Vi vill nog göra ett helt nytt spel och ett baserat på våra gamla idéer.

Och han ger mer än en vink om vilket spel det rör sig om.

- Det folk frågar efter mest är ett nytt "Pirates!" säger Meier.

Henrik Rudin