Eminem är inte lika rolig längre

Världens största rappare på världsturné

NÖJE

BUFFALO

När Eminem drar igång nya världsturnén "The anger management tour" är det en betydligt allvarligare rappare som äntrar scenen.

De roliga mellansnacken och grabbhumorn är borta, i stället försöker Eminem lära publiken om politik och angriper såväl Bush som den nypatriotiska rörelsen i USA.

Världens största rappare verkar ha tröttnat på att göra simpel underhållning.

Foto: AP
verkar ha tröttnat När Eminem har världspremiär på nya turnén "The anger management tour" förväntar man sig en stor show. Men Eminem verkar ha tröttnat på att underhålla. Han lunkar mest omkring på scenen och ser allvarlig ut.

Likt många arenakonserter i dag inleds världspremiären av Eminems nya turné, "The anger management tour", på en stor tv-skärm. Vi får se tv-klipp där ett dussintal viktiga amerikanska politiker förklarar hur Eminem förstört vår ungdom genom att romantisera våld och droger.

Två feta fyrverkeripjäser exploderar och sedan kommer han in på scen och börjar rappa:

"Never been the type to bend or budge, the wrong button to push, no friend of Bush."

Det är "Square dance", en av de bästa låtarna från hans senaste album, och det är en magnifik entré. Publikens skrik är helt öronbedövande.

Scenen är förvandlad till en stor cirkusmanege, inringad av en röd sammetsridå precis som på skivomslaget till "The Eminem Show".

I ena hörnan står ett pariserhjul, i den andra hänger en flagga med texten "Live freakshow!". Den storväxte D 12-medlemmen Bizarre glider runt på scen utklädd till cirkusdirektör och Eminem skriker "Bitches and gentlemen, it"s showtime!".

Han är klädd i t-shirt, jeans och vita gympaskor och har en amerikansk flagga knuten runt huvudet, som en ironisk grimas åt det ny-patriotiska USA som han hatar mer än allt annat.

"Look at my sales, let"s do the math, if I was black I would have sold half" rappar han sedan i briljanta "White America". Jag ser mig omkring i arenan och publiken är vitare än snö.

Det är en homogen samling tonårskillar med dålig hy och truckförar-kepsar och tjejer med blonderat hår och urringning. En publik man lika gärna skulle kunna se på en Britney Spears-konsert.

Ingen hiphop-publik

Det är fansen som gjort Eminem till den bäst säljande hiphop-artisten någonsin. De flesta har aldrig lyssnat på hiphop förut, men kan ändå uppskatta hans verbala briljans. "The problem is I speak to suburban kids, who otherwise would never knew these words exist" som Eminem rappar.

Det är kaxigt att inleda konserten med tre helt nya albumspår, inga hits, inga singlar. Men när superhiten "Stan" sedan kommer verkar publiken nästan förvånad att höra något de kan sjunga med i, och den riktiga förlösningen uteblir.

Ser allvarlig ut

Eminems rörelseschema är lika minimalistiskt som hans ansiktsuttryck. Han lunkar fram och tillbaka på scen och ser väldigt allvarlig ut. Inga mellansnack, ingen direktkontakt med publiken. Det känns inte riktigt som att han verkligen är där. I "Without me" bryr han sig inte ens om att låtsas rappa, utan låter playback-versionen sköta refrängen själv.

För lite garv

Den storslagna, "show" man förväntade sig av cirkusinramningen kommer av sig lite, det är i stället de allvarliga låtarna som verkligen funkar. När han gör den osannolikt snabba refrängen till "Forgot about Dre", när han frenetiskt spottar och fräser ur sig orden i "The way I am" och driver med musikbranschen i "Business" inser jag än en gång hur briljant han är som rappare.

Men det verkar nästan som att han tröttnat på att göra simpel underhållning och nu i stället vill lära oss något. Det är ju ädelt i så fall, men vill fansen verkligen ha det så?

För att vara en Eminem-konsert garvar jag i alla fall ovanligt lite den här kvällen.

Eminem

Martin Gelin