Melodifestivalen blev en tittarsuccé - igen

NÖJE

Schlagertåget har fått upp ångan.

I lördags tittade 3,2 miljoner på Melodifestivalen.

- Jag hoppas vi ligger kvar på den här nivån, säger Thomas Hall på SVT.

Hall.

Det är fem bokstäver långt.

Och det beskriver årets Melodifestival på ett ypperligt sätt.

Succé.

- Jag kan bara dra slutsatsen att publiken gillar artisterna, låtarna, programledarna, ja hela konceptet, säger festivalens projektledare Thomas Hall.

I lördags tittade nära 3,2 miljoner på deltävlingen i Göteborg.

Det är 200 000 fler än premiärsändningen i Jönköping - och bara 500 000 färre än på självaste finalen i Globen i fjol.

Nu hoppas SVT att helgens tävling i Luleå fortsätter trenden.

- Vi hoppas givetvis att programmet i sig ska ha en allt större publik, att de som tittade första gången hänger kvar och att nya lockas in, säger Thomas Hall.

Tobias Lindner