Bert – nu är han boss

Han står bakom var tredje såld skiva i Sverige

NÖJE

Skivförsäljningen rasar, personal sparkas och skivbolagen kämpar för överlevnad.

Samtidigt svarar Bert Karlssons Mariann för ett skivunder.

Nu säljer han var tredje skiva i Sverige.

Foto: Peter Kjellerås
FICKORNA FULLA MED PENGAR Det går bra för Bert Karlsson. Efter en svacka på 90-talet är han – och hans imperium – tillbaka i topp.

Stockholm, april 2003.

Under det första kvartalet 2003 rasar skivförsäljningen i Sverige med 8,5 procent jämfört med förra året. I värde är nedgången 12,3 procent.

Under det senaste året har de stora bolagens kris blivit allt tydligare.

Universal Musics vd Gert Holmfred tvingades gå vid årsskiftet och Sanji Tandan lämnade nyligen vd-stolen på Warner.

Jättarna EMI och Virgin har gått ihop för att spara på kostnaderna. BMG tar över Zomba – med personalnedskärningar som följd. Även Sony Music har sparkat tio anställda i år – och det kan bli fler.

Säljer mer än jättarna

Skara, april 2003.

Bert Karlsson gnuggar händerna. Han har anledning att göra det.

Omsättningen i hans skivimperium har ökat med 20 procent under årets första tre månader. Och enligt färska försäljningssiffror från branschorganet GLF säljer hans skivbolag Mariann bäst under vårveckorna. Vart tredje sålt album kommer från Bert Karlssons imperium. För ett par veckor sedan sålde Mariann mer än de multinationella jättarna Universal, Sony och Warner tillsammans i Sverige.

I den senaste Melodifestivalen representerade Bert Karlsson 18 av 32 tävlande bidrag – inklusive vinnarna Fame.

Han är navet i TV 3:s talangjaktssatsning ”Fame Factory” som enligt Veckans Affärers beräkningar ger Bert Karlssons bolag upp till 10 miljoner kronor per år.

– I ett större perspektiv är ”Fame Factory” oerhört viktigt för Bert. Tillsammans med hans succé med Melodifestivalen har han under våren haft rena julafton, säger Per Sundin, vd på Sony Music, som låg bakom det snarlika och utkonkurrerade programmet ”Popstars” i Kanal 5.

Gick i konkurs

Ställningen som skivbranschens dominant är inte ny för Bert Karlsson.

På 80-talet hade Mariann 35 procent av den svenskproducerade marknaden. Artister som Schytts, Jigs, Kikki Danielsson och Lasse Stefanz sålde skivor i hundratusental varje år.

Enligt Mariann genererade Carola under 80-talet 140 miljoner kronor i intäkter till bolaget och Vikingarna svindlande 800 miljoner i dagens penningvärde.

Men i början av 90-talet drabbades Bert Karlsson av både moralisk och ekonomisk konkurs efter partiledarjobbet i kontroversiella Ny demokrati och konkursen för Skara sommarland som kostade honom 100-tals miljoner kronor.

Men vändningen kom.

Och den stora nyckeln var tv.

Gruppen Friends bildades och slog igenom som tv-serie i TV 4. Och 2000 debuterade de i Melodifestivalen i SVT. Bert hade fått massiv exponering i två tv-kanaler och succén var given.

Toppar listorna

Men Bert Karlsson hade större planer.

I många år hade han klurat på en idé han kallade ”Schlagerfabriken” – men ingen kanal var intresserad.

Tills TV 3 för drygt ett år sedan såg ljuset.

– Vi ville göra ett program med schlagerinnehåll som kunde fånga unga kvinnor och familjer och hörde av oss till Bert. Han tände på idén direkt, säger Petter Nylander, dåvarande vd på TV 3.

Hösten 2002 sändes den första säsongen av ”Fame Factory” – en av Sveriges största tv-satsningar genom tiderna – som hittills kostat TV 3 mellan 50 och 75 miljoner, enligt Veckans Affärer.

Men man fick valuta för pengarna.

Programmet gav en enorm exponering av Bert Karlssons artister. Och han var snabb att utnyttja läget.

Samlingsskivorna med tv-artisterna toppar försäljningslistorna. Som bonus vann hans ”Fame Factory”-artister Fame årets melodifestival. Bert har dessutom ensamrätt på den bästsäljande samlingsskivan med samtliga tävlingsbidrag.

Bert Karlsson är tillbaka på tronen.

Här är Berts imperium

Det stora skivundret kommer från småstaden. Våren 2003 har Skara blivit svensk skivindustris nya huvudstad. Och Bert Karlsson är den obestridlige kungen. Han kontrollerade 18 av 32 låtar i Melodifestivalens startfält och är hjärnan bakom ”Fame Factorys” framgångar på topplistor och i tv. Under en vårvecka svarade hans skivimperium för var tredje såld skiva i Sverige. Samtidigt som de multinationella jättarna kämpar för överlevnad. I en serie artiklar granskar Aftonbladet Bert Karlssons nya imperium.

Klas Lindberg, Dan Panas