Radiohead bryter ny mark för rocken

Alla har sin egen åsikt om Radiohead. På fredagen visar Thom Yorke och gänget Hultsfreds-
festivalen vilken som gäller.

NÖJE
Foto: Niclas Hammarström
Thom Yorke är Hultsfredsaktuell.

Thom Yorkes bästa minne av Sverige är vagt.

- Jag var ute i Stockholm för en del år sen med Michael Stipe från REM och blev extremt packad. Det var en vild och fantastisk natt.

I kväll väntar en ny, vild och fantastisk natt i Sverige. På Hultsfreds stora festivalscen.

Vi träffas på Hotel Randolph i Oxford. Thom och de andra i Radiohead kommer från och bor fortfarande kvar i den berömda universitetsstaden.

Radiohead har tio år på nacken. Det är mycket. Trots det svävar man fortfarande i ovisshet inför varje nytt album: Hur ska det låta den här gången? Efter "Kid A" och "Amnesiac" är bara en sak säker: det kan låta hur som helst. Med de plattorna ritade Radiohead om kartan för hur kommersiellt gångbar rock får låta.

Många imponerades av det konstnärliga modet. Å andra sidan: Är det inte rakt igenom sorgligt att man ska bli förvånad över att ett band utforskar ny mark i stället för att upprepa sig?

- Det är så branschen funkar. Artister förvandlas till varumärken. Låt mig berätta en sak: efter "OK Computer" fick vi veta att vårt skivbolag i England i marknadsundersökningar hade kartlagt våra fans. Du vet: Vilka tilltalas av "OK Computer", vad gör de, vilken bakgrund kommer de i från? Vi var chockade. Ska det tänkandet fungera måste ju artisten reproducera vad han redan gjort, för att tillfredsställa sin målgrupp. Radiohead handlar inte om det. Det är inte vårt problem. Så vi var tvungna att göra nåt annorlunda.

Kan du beskriva vad som driver dig?

- Jag minns första gången jag hängde på mig en elgitarr. Jag gav fullständigt fan i vilket ackord jag spelade, gav fullständigt fan i om jag bytte ackord eller inte, bara att stå framför stärkaren och WOW! Soundet! Jag hade aldrig upplevt sådan extas. Det är den känslan jag hela tiden letar efter. Ett sound som får i gång mig. Jag kan inte sjunga annars.

Det är det som leder till att Radiohead hela tiden är i rörelse?

- Exakt. Det handlar inte om att vara smart. Det handlar till exempel om att Colin och Johnny Greenwood, två skivsamlare, vinylknarkare, introducerade mig för de tyska banden Can och Faust, och för Miles Davis "Bitches brew". "Kid A" var en reaktion på det. Tro mig, jag önskar att jag bara kunde sätta mig med gitarren och skriva en låt, men traditionellt låtskrivande i 70-talsstil gör mig bara förbannad.

Can, Faust, Miles Davis" De vände upp och ner på din värld?

- Ja, alla musikälskare vet vad jag pratar om. Nu har jag precis upplevt samma sak med den tyska skivetiketten B Pitch Control. Grejerna de ger ut" Alltså, det är den mest spännande elektroniska musik jag hört på hur länge som helst.

Kan du ge ett konkret exempel från ert nya album "Hail to the thief" på hur ett sound sätter igång dig?

- Ta "The Glooming". Det finns ingen musik på den låten. En not. Det är allt. Men rytmen i det! Johnny och Colin hade spelat in det. Jag hittade det av en slump på en dator och tänkte: Det här kan inte vara vi! Det här är för bra! Jag var tvungen att ta med mig det hem och hitta på en melodi.

Det känns som "There there" kan vara den bästa låt ni gjort?

- Jag tycker det. Jag började gråta av lycka i studion när vi vara klara med den.

När blev du först förälskad i musik?

- Jag var 14-15 år och upptäckte REM. Albumen "Murmur" och "Reckoning". Och The Smiths. Det fanns nåt i Michael Stipes röst och i Johnny Marrs gitarr. Det var då det hände. Efter det fanns ingen tvekan om vad jag skulle göra av mitt liv.

Har det varit stor skillnad att spela in "Hail to the thief" i jämförelse med "Kid A" och "Amnesiac"?

- Verkligen. "Kid A" och "Amnesiac" var en kamp. Det var en kamp att ge sig ut på oprövad mark och testa nya saker. Det sög livet ur oss. Men när vi sen turnerade fick materialet liv och vi lyckades behålla gnistan. Vi har haft roligt. Bara spelat in när gnistan funnits. Aldrig tänkt: Vi måste! Resultatet är en energifylld, spontan och livsbejakande skiva. Det ska vi visa i Hultsfred, säger Thom Yorke.

Tore S Börjesson