Valuta för pengarna – om man älskar ABBA

NÖJE

Först ett utmärkt julbord. Sedan ett trettiotal av Björn Ulvaeus och Benny Anderssons melodier.

Bäst är när musikalstjärnan Niklas Andersson visar att ABBA:s bästa låtar inte nödvändigtvis måste sjungas av kvinnor.

Foto: BJÖRN ELGSTRAND
HAN STJÄL SHOWEN Karin Glenmark är bra men det är musikalartisten Niklas Andersson som får allt att lyfta.

Man anar att kompositören/producenten Bengt Palmers är hjärnan bakom den här showen. Att det är han som har valt ut melodierna, då han på scenen uppträder som en blandning av berättare och domare, från sin roll i tv-programmet "Sikta mot stjärnorna".

Fånigt bittert

Det känns lite fånigt bittert när han skojar om hur mycket pengar Björn & Benny tjänar på alla "Mama mia!"-uppsättningar runtom i världen. Eller hur usla de tidiga låtarna var. Det är ju trots allt en show som bygger på dessa två herrars talang.

Å andra sidan är det Palmers som leder ett fullkomligt genialt nummer, när alla artisterna uppträder som Frälsningsarmén. Allt från gamla Hep Stars- till ABBA-låtar fungerar sensationellt bra i sådana "kristna" versioner.

Waterloo, coverbandet som lever på att sjunga ABBA, förstärkta med kapellmästare Peter Ljung, låter väldigt bra. Katja Nord och Camilla Dahlin är svårslagna som kopior av ABBA-sångerskorna. Karin Glenmark sjunger bra, men lite profillöst. Det är musikalartisten Niklas Andersson som lyfter alltihop. "The winner takes it all" och andra sånger får en ny dimension med en uttrycksfull manlig röst.

För ABBA-fans

Kvällen kostar (utan alkohol) 250-400 kronor mer än ett normalt julbord. Prisvärt eller inte? Alltihop beror på hur stor fan man är av ABBA-kompositörernas musik.

Ring ring – Från Hep Stars till Duvemåla

Jan-Olov Andersson