Lustspelet har vässats på alla plan

”Schlageryra i folkparken” har tunn intrig – men starka musik- och dansnummer

NÖJE

Manus har slipats, skådespeleriet har vässats, några bra musiknummer har lagts till.

Fjolårets musikaliska lustspel på Eva Rydbergs utomhusteater i Helsingborg har blivit bättre på alla plan.

Foto: LARS SJÖGREN
Johannes Brost som helkorkad raggare.

Sedan föreställningen hette ”Kaos i folkparken” är de stora förändringarna i ensemblen att Sanna Ekman tagit över Mi Ridells femme fatale-roll (och gör det lika bra!) och att Lasse Brandeby tagit över Björn Gustafsons roll som förvirrad folkparkschef (och gör rollen med betydligt mer fart).

Det är en tunn intrig, om en konkurshotad folkpark, som fortfarande är trög i första akten, bortsett från ett par mycket starka musik- och dansnummer, med ”Cadillac” och ett kul schlagerpotpurri.

I andra akten, när kärleksförvecklingarna tar fart och Beatles besök i folkparken blir aktuellt, är det betydligt bättre.

Pricksäkra repliker

Rutinerade skådisar som Eva Rydberg, Ewa Roos och Fredrik Dolk kramar ur det mesta ur de rätt förutsägbara skämten. Unga talangerna Birgitta Johansson och Andreas Andersson - barn till Eva Rydberg respektive revykungen Ingvar Andersson - visar att de har en strålande framtid i branschen.

Flera nya musiknummer är riktigt bra, som ett roligt Elvis Presley-potpurri med Rydberg och Johannes Brost. Han är den komiska stjärnan - han har suveränt kroppsspråk och minspel och prickar alla repliker perfekt, som en pilsk men genuint korkad raggare.

Schlageryra i folkparken

Jan-Olov Andersson

ARTIKELN HANDLAR OM