Jöback: Jag är djävulsk

Tillbaka på scenen i "Cabaret"

NÖJE

Klassikern "Cabaret" lockar tillbaka Peter Jöback och Sara Lindh till musikalscenen.

– Äntligen får jag spela djävulsk, säger Peter Jöback.

Foto: MATS BÄCKER
Intar Tyrol Peter Jöback och Sara Lindh ska få den ätande publiken att sätta i halsen.

I januari förvandlas Tyrol på Gröna Lund i Stockholm till 30–talets Berlin och till ”Kit Kat club”.

Med Peter Jöback i rollen som lömsk konferencier och Sara Lindh som nattklubbssångerskan Sally Bowles, intar klassikern ”Cabaret” Stockholm – i ny tappning.

Ätande publik

– Vi uppträder i en restaurang med ätande publik. De ska får en helhetsupplevelse i en återskapad ”Kit Kat club”–miljö, lite vulgär och dekadent, säger Peter Jöback, som har varit den drivande i projektet.

Förutom inhoppet i just ”Cabaret” i Köpenhamn för tre år sedan är det fem år sedan han stod på scenen i ”Häxorna i Eastwick” i London. Efter popplattor går han nu tillbaka till sin stora kärlek.

– ”Cabaret” är en av världens bästa musikaler. Den gör oss påminda om det som hände i Tyskland på 30–talet, säger Peter Jöback.

Och han får visa upp en ny sida på scen.

”Har en mörk sida”

– Jag ser snäll ut, men även jag har en mörk sida. Äntligen får jag spela lömsk, djävulsk men rolig på samma gång. Det är alltid kul att få folk att sätta i halsen, säger han.

Det var tio år sedan i musikalen ”Grease” han och Sara Lindh jobbade ihop.

Rollen som nattklubbssångerskan Sally Bowles fick Sara Lindh att slita sig från år på teaterscenen.

– Hon lever på gränsen och väljer att inte se livet utanför det bekymmerslösa på nattklubben. Men alla har ett val och ”Cabaret” handlar bland annat om att man måste ta ställning, säger Sara Lindh.

Helena Trus