Makalös show

Nyskapande Depeche Mode frälste fansen

NÖJE

Depeche Mode behöver visserligen inte jobba speciellt hårt för responsen. Men de gör det ändå.

Aldrig har gammal synthrock varit lika snyggt förpackad.

Foto: THOMAS JOHANSSON
Gahan äger scenen Sångaren Dave Gahan gav allt för publiken i Scandinavium. Efter gårdagens spelning i Göteborg väntar Stockholm på onsdag för Depeche Mode.

Höstens album "Playing the angel" är Depeche Modes bästa på väldigt länge. Den här turnén bekräftar bara ytterligare hur mycket Basildon-trion fortfarande har att ge.

Den jublande publiken bjuds på en show som både lyckas vara mörkt reflekterande och ystert publikfriande. Martin Gores introspektiva ballader får stort utrymme, och fokus ligger på nya albumet och "Violator", det 16 år gamla epos som "Playing the angel" ofta jämförts med.

Spretig låtlista

Det är en resa mellan rostig gospelblues- "I feel you", "John the revelator"-och odödligt eleganta synthhits, som "Enjoy the silence".

Undandtaget några gamla blippdängor i slutet får bandet den egentligen rätt spretiga låtlistan att sitta ihop förbluffande väl, genom snille och smak och sofistikerade ändringar av vissa arrangemang.

Gryniga bildcollage

En stor del av jobbet gör själva showen. Grynigt svartvita bildcollage smälter ihop på en mosaik av bildskärmar. Den retrofuturistiska rymdskeppsscenen badar i blodrött. Rinnande ljuseffekter sprids över publiken från rörliga "korgar" i taket. Det känns nyskapande och är ofta mycket vackert.

I finalen står en svettig Dave Gahan tillsammans med Martin Gore på en ramp ute i publiken och sjunger om soul brothers.

Som om de skulle behöva manifestera något, när showen redan sagt allt.

Håkan Steen